Hopp til hovedinnholdet

Hva må jeg gjøre for å gå ned i vekt?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei jeg er en jente på 13 blir 14 om 3 måneder og jeg bare lurte på jeg er 160cm høy og jeg veier 88kg og jeg har veldig lyst å gå ned i vekt sånn at jeg veier rundt 65kg hva må jeg gjøre og er dette normalt

Besvart 17.09.2018 13:15
 

Svar
Hei!

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Om du føler at vekten din er for høy, og ønsker å gjøre endringer, så er det viktig at du som 14-åring søker hjelp hos enten helsesøster på skolen, eller fastlegen din. Å gå ned i vekt er vanskelig, og det kan være farlig om man gjør det på feil måte.

Du må være forsiktig med å endre kostholdet ditt og spise mindre. Det kan gå utover hvilke næringsstoffer du får i deg. Det er flott at du ønsker å gjøre endringer når du føler at kostholdet ditt ikke er bra, men snakk med noen voksne om dette først.

Har du fortalt foreldrene dine at du har lyst til å gå ned i vekt? Jeg vil tro det er de som står for handlingen av mat og laging av middag i familien? Da er det viktig å snakke med de om dette. Jeg tror også de har lyst til å vite at du ikke liker vekta di. Det er jo ganske mange vanskelige følelser knyttet til vekt og kropp? Det er godt å prate med noen om dette.

Her kan du lese mer om hva man skal gjøre når man vil ned i vekt.

Hvis vekten er for høy, så er det ofte enkelte områder i kostholdet som ikke er helt bra. Kanskje spiser man for store porsjoner? For mye godteri og snacks? Lite grønnsaker? Det kan være lurt å tenke gjennom hva som er bra, og hva som ikke er så bra med kostholdet sitt. Hva er det viktig å endre på hos deg, tror du?

Her er våre generelle råd for et sunt kosthold:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Vi har skrevet en guide til hvordan man skal gå frem for å klare å endre på kostholdet. Det kan være smart å lese denne, samtidig som du kontakter noen voksne som kan hjelpe deg med å vurdere om du har behov for å gjøre endringer, og hvordan du bør gjøre det på sunnest mulig måte.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Mengden du spiser påvirker vekten din

Hamburger (colurbox.com)

Størrelsen på brusflaska, potetgullposen eller hamburgeren har stor betydning for om du får i deg for mye kalorier eller ikke. Får du for mye kalorier daglig, vil du legge på deg.

Les mer

Kom i gang med treningen!

Joggesko (colourbox.com)

"Jeg har ikke penger, jeg har ikke utstyret, jeg har ikke tid?" Kjenner du deg igjen? Det finnes mange årsaker til å utsette treningen.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett