Hopp til hovedinnholdet

Vil ha strammere mage, større rumpe og tynnere lår, har dere noen tips?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg skal på trenings leir i januar og det er under 2 måneder til. Jeg har lyst til å få stammere mage, større rompe og tynnere lår. Har dere noen tips? Helst hva og hvor mange av øvelsen! Hilsen desperat 17 åring

Besvart 06.11.2018 18:39
 

Svar
Hei Jente, 17 år! 

Takk for at du sender inn spørsmål til ung.no! 

Vi i ung.no setter dessverre ikke opp treningsprogrammer med øvelser og antall repetisjoner, men jeg skal prøve å svare deg mer generelt på det du lurer på.

For å få et treningsopplegg som er tilpasset deg og dine mål anbefaler jeg deg å kontakte en personlig trener, som kan sette opp øvelser tilpasset dine mål og ikke minst for å sikre at du utfører treningen med god teknikk. 


Det er ingen trening som kan gi raske resultater, det tar tid å stramme opp kroppen og det tar ofte litt tid før man ser resultater av treningen. Allikevel vil trening føre til at du får bedre helse og opplever positive endringer i kroppen. Her kan du lese mer om dette:
Resultat av trening

For å få til en langvarig treningsperiode og en livsstil man kan opprettholde, er det lurt at treningen er lystbetont og variert. 

Et forslag på treningsplan kan være:

Uke 1-4:

- 2 løpeøkter (joggetur 30-45 minutter, intervall, feks 6 løp opp en bakke, gå ned i pausen)

- Styrketrening 2 dager i uken (her er eksempel på øvelser: Styrketrening, ellers kan du finne inspirasjon her: trening.no

Uke 5-8:

- 2 løpeøkter i uken (feks joggetur 45 minutter, intervalltrening)

- Styrketrening 3 ganger i uken

Finn en treningsform du liker, lag gjerne en ukes- eller månedsplan med ulike økter og prøv å hold deg til planen. MEN, det er ikke krise om man ikke gjennomfører planen til punkt og prikke. Det er spesielt viktig at du tar hensyn til sykdom og over-/underskudd og tilfører kroppen nok næring:
Sunt og variert kosthold

Du ønsker å trene deg opp til du skal på treningsleir, noe som jo er et sted hvor du skal få trent mye! Det får meg til å tenke at du kanskje føler at du bør se ut på en bestemt måte FØR du starter treningsleiren. Dette er du ikke alene om. Det er dessverre få jenter i din alder som er veldig fornøyd med egen kropp. Jenter har normalt større fettprosent enn gutter, og det er typisk at det er litt ekstra rundt hofter, lår og mage. Mange drømmer om stor rumpe, men det er faktisk slik at ikke alle kan få stor rumpe, mye pga gener. Prøv å være tålmodig med både treningen og kroppen din, og tenk på positive sider med deg selv fremfor hva du kunne ønske deg å endre på. Her kan du lese mer om dette:
Vær stolt av den kroppen du har

Gener og trening


Under er det lagt ved artikler jeg håper du tar en titt på!

Lykke til! 

Hilsen fysioterapeuten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett