Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg trene cardio hjemme?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg r en jente p 13 som trener. Jeg vil trene mer cardio, og jeg jogget i sommer, men fortsatte ikke etter skolestart. Problemet r at jeg ikke vet om noen jogge ruter som r ca rett fram hele tiden, altså ikke oppover elr nedover bakker som r v meg. I tillegg begynner d å bli mørkt ute, så jeg lurte p om dere hadde noen tips til meg? Hvordan cardio kan jeg gjøre hjemme, som ikke inkluderer jogging/løping? Jeg har hoppetau hvis jeg kan bruke d mer enn jeg gjør?

Besvart 11.11.2018 08:43
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt! Så bra at du trener! Jeg skjønner at det kan være litt vanskeligere å komme seg ut på joggetur når det begynner å bli mørkt. Jeg forstår det sånn at du ikke vil ha oppover- og nedoverbakker på turen din. Jeg vet ikke noe om hvorfor, men det er faktisk veldig god trening å jogge oppover. Et alternativ kan være å løpe på en friidrettsbane hvis du har en i nærheten. 

For å trene cardio, altså kondisjonstrening, kan du trene både rolige turer og intervaller. Intervaller kan gjøres uten at du behøver å løpe så langt, fordi du kan løpe frem og tilbake. Å finne seg en god bakke og løpe bakkeintervaller i er også en idé. Du kan lese mer om kondisjonstrening og få tips til hvordan du trener intervaller i denne artikkelen:

Fakta om kondisjonstrening.

Å løpe ute kan også være enklere hvis du får noen med deg, for eksempel en av foreldrene dine eller en noen venninner. Å ha en god hodelykt kan også hjelpe. Husk refleks!

Når det gjelder hvordan du kan trene hjemme, så er det også mange muligheter. Du skriver at du har et hoppetau, og det er kjempefin kondisjonstrening! Du kan trene intervaller med hoppetau på samme måte som når du løper, eller du kan hoppe sammenhengende for eksempel en halvtime. Man kan hoppe på ulike måter, og et tips er å søke på "jump rope" på youtube for å få tips til ulike måter å hoppe på. Vær litt skeptisk til hvem som har laget videoene, for det er ikke alle som er like gode. 

Det finnes også mange videoer på youtube med forslag til hvordan du kan trene cardio/kondisjonstrening hjemme, men blant annet dansesteg, hopp og andre bevegelser. Søk og se hva du finner, og være igjen litt skeptisk med tanke på kvalitet. 

En annen måte å trene kondisjon på, som du gjerne kan gjøre i sammenheng med hoppetau, er å trene sirkeltrening med ulike øvelser. Det blir en annen type kondisjonstrening, men da får du også trent styrketrening. I sirkeltrening handler det om å gjøre mange øvelser med kort pause mellom hver, sånn at du virkelig får høy puls og blir andpusten. 

Prøv for eksempel dette programmet: Styrketrening du kan gjøre hjemme.

Det er flott at du vil trene kondisjon, og man kan helt fint gjøre det alene. Men et tips er også å begynne på en kondisjonsidrett. Noen eksempler er svømming, langrenn, friidrett, orientering og sykling. Da vil du bli fulgt opp av trenere, og det er ofte lettere å gjennomføre noe når man har noe fast å gå til, og andre å trene sammen med. 

Lykke til!

 

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Fysisk aktivitet i hverdagen - viktig og sunt

Studenter går opp trapp (Colourbox.com)

Helst bør du være aktiv minst en time hver dag. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

Les mer

Dette skjer i kroppen når du trener

I denne artikkelen forklarer vi hva som skjer i kroppen ved trening, både under trening og som følge av trening.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om