Hopp til hovedinnholdet
Jente 18 år
 

Spørsmål
Hei. Jeg er en jente som har lyst å gå ned noen kilo til sommeren. Var vegetarianer i 2mnd. bare for å se hvordan det var, og jeg gikk opp 2 kilo! Tror det var fordi det ble for mye karbohydrater for kroppen min og nesten ikke proteiner. Pluss at jeg spiste litt mer godteri enn vanlig.. Jeg har satt opp sånn ca. hva jeg skal spise og lurte på om jeg kan gå ned med denne kostholdsplanen (det er snakk om ca. 4kg):





Frokost: 1 skål havregryn med melk eller yoghurt (sans eller yoplait ca. 50 kcal. per 100g)





Lunsj: 2 skiver





Mellommåltid: 1 skive/knekkebrød eller 1 banan e.l.





Middag: stort sett fisk eller suppe i hverdagene. I helgene blir det ofte mer usunne middager som for eks. taco..





Kveldsmat: 2 skiver eller 1 skive og 1 glass melk.





Godteri spiser jeg bare lørdager og jeg drikker bare vann, kaffe og te utenom det jeg skriver. Kaffe blir det relativt mye av, spesielt på skolen, men det går vel bra om jeg har et sunt kosthold ellers? Jeg må ha det for å klare å holde meg våken! Av pålegg prøver jeg å velge sunne varianter, men er litt for glad i brunost.. men jeg prøver vertfall å ikke spise mer enn en skive med usunt pålegg hver dag. Jeg vet at det fremdeles kanskje blir litt mye karbohydrater i forhold til proteiner, men jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre noe med dette.





Jeg trener både utholdenhetstrening og styrketrening så ofte jeg kan og har tid. Det blir ca. 3-5 dager med styrke og det samme med utholdenhet. Der blir det jogging mellom 20-40 min., men jeg prøver å øke det nå fremover med å utvide løypen min oppover fjellsiden. Om det regner sykler jeg eller prøver ut diverse treningsvideoer.





Jeg har lest de andre svarene deres om slanking, så jeg vet hva dere anbefaler, men jeg vil bare vite om jeg kan gå ned med denne planen, og hvor mye sånn ca. frem til sommeren. Og om jeg går ned, hvordan skal jeg klare å stabilisere vekten når jeg er fornøyd? Jeg har slitt med anoreksi i mange år, men jeg har sett på meg selv som relativt frisk de siste 2 årene, selv om jeg tenker på det hver dag, og er livredd for å legge på meg. Derfor må jeg bare vite at det jeg gjør er riktig. Jeg håper dere har tid til å svare! Tusen takk!
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

KOSTHOLD:

Beklager noe sent svar, men jeg har prøvd å svare utfyllende på dine spørsmål. Du skriver at du har strevet med spiseforstyrrelser tidligere, men at du føler deg frisk nå, til tross for at du fortsatt tenker en del på det. Det å bygge opp gode kostholdsvaner gir et godt grunnlag for en sterk og sunn kropp livet gjennom.

Det er ofte vanlig at man har behov for å ha en større kontroll over matvanene når man har slitt med spiseforstyrrelser, fordi redselen for å falle tilbake i det gamle mønsteret er stor.
Derfor er det svært bra at du har innarbeidet deg en god måltidsrytme som består av 4 måltider og 1 mellommåltid. Avhengig av hvor mye du trener i løpet av en dag, kan det være at du har behov for ett ekstra mellommåltid. Men generelt er det veldig bra å ha en jevn måltidsrytme (ikke mer enn 4 timer mellom hvert måltid) siden det bidrar til en jevn forbrenning, et jevnt blodsukker og en jevnere metthetsfølelse. Dette fører igjen til at man har lettere for å unngå overspising, og gjør det lettere å spise passe mengder til måltidene, ikke for mye og ikke for lite. 

Å starte dagen med havregryn til frokost er utmerket. Havregryn er en type fullkorn som har mye sunt fiber i seg. Fiber er bra for tarmhelsen, fordøyelsen og metter både godt og lenge. Alle fullkornsprodukter (grovt brød, grove korn) har samme effekt fordi de inneholder mye fiber. Selv om dette også er karbohydrater, snakker vi her om langsomme karbohydrater - som er den bra typen. Såkalte raske karbohydrater får vi fra raffinerte produkter som loff, sukker, godterier, syltetøy, brus osv. Dette er produkter som inneholder lite eller ingenting fiber, lite vitaminer og mineraler, og tas raskt opp i kroppen. Det igjen gjør at man raskt blir sulten igjen, og i tillegg til at det gir mye sukker, spiser man gjerne også en god del flere kalorier i løpet av en dag på en slik kost. Det at du begrenser inntaket av godterier til helgene er derfor kjempebra! Det er viktig å unne seg litt av det man har mest lyst på av og til, selv om det er usunt. Da unngår man en enten/eller livsstil med vekselvis sulteperioder og overspisingsperioder. Noe som er både slitsomt og helseskadelig i lengden.

Jeg synes det ser ut som du har lagt opp til en sunn og variert kost - vurdert fra "dagsmenyen" din ovenfor. Du skriver lite om påleggsvalg, men også her er det viktig å variere og velge magre kjøtt- og meieriprodukter. Mager ost og kokt skinke er pålegg som gir mye proteiner og lite fett. Dersom du er ute etter gode proteinkilder fra planteriket - er linser, bønner og erter rike på proteiner. Kombinert med grove kornprodukter vil du samlet sett få i deg de proteinene du behøver. Bønner og linser er fine å bruke i salater og gryter for eksempel. Av melkeprodukter er som nevnt mager ost en god kilde til protein, det samme gjelder cottage cheese og yoghurt naturell. Yoghurt naturell eventuelt syrnet yoghurt er de beste alternativene fordi de inneholder mindre sukker. Dersom man ønsker søtsmak kan man ha i litt frisk frukt, f. eks. banan eller eple.
Brunost er en ost som inneholder både mye fett og sukker, men dette er du jo klar over, så dersom du prøver å begrense mengden litt, er nok dette uproblematisk.

Jeg synes du gjør ting veldig riktig i forhold til å leve et sunt kosthold og kombinere det med fysisk aktivitet. Jeg vil råde deg til å holde på de vanene du har nå, så vil du se på sikt at kropp og vekt balanserer seg. Ved å holde på den livsstilen du har nå, vil det nok gå helt fint å holde en sunn og jevn vekt som varer.
 
LITT OM TRENING:
Det høres ut som du lever en aktiv hverdag, og får med deg effekter av både utholdenhetstrening og styrketrening. En kombinasjon mellom disse treningsfromene er utrolig bra, og gir uttallige helsegevinster, forebygger skade og diverse sykdommer og hjelper deg å oppnå en sterk og frisk kropp:) Det er kjempe bra!!!
Det er også bra med tanke på utvikling av utholdenheten at du har tenkt å øke varighetene på øktene noe. Fortsett gjerne å kombinere både styrketrening og utholdenhetstrening som du gjør. Da vil du gjøre mye godt for deg selv:) Det er bra at du finner aktiviteter som du finner mening i å bedrive, og at du kan føle mestring og glede ved å trene. Hold på med det du synes er mest givende og som gir deg mest!!

Lykke til videre:)
Med vennlig hilsen ernæringsfysiologen og treningskonsulenten, ung.no


Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om stipend og støtte?

Hvor kan du lese mer om stipend- og støtteordninger?