Hopp til hovedinnholdet

Får man ikke six pack av usunn mat? og har dere treningstips?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har hørt at man ikke kan få sixpack av å spise usunn mat. Er det slik at om jeg spiser snacks, godteri, pizza og andre ikke så sunne ting en gang i uka, får jeg ikke synlige magemuskler? Jeg spiser sunt til vanlig. Jeg har veldig lyst til å trene på treningssenter, men jeg lurer på om det er noe poeng i det når jeg ikke får trent mer enn 1-3 ganger i uka uansett siden jeg er ganske opptatt med fotball og om jeg har noe bruk for det når jeg ikke kan noe om maskinene eller hvordan jeg skal trene der liksom. Kan jeg være med søstera mi på 18 på det hun gjør? Til nå har jeg brukt litt videoer på YouTube til å trene hjemme. Tror du det er bra nok? Har du noen tips til hjemmetrening? Og hvor ofte kan jeg trene styrke og hvor lenge, i og med at jeg spiller fotball nesten hver dag? En ting til. Hva kan man trene for å bli god i håndbak?

Besvart 13.11.2018 18:09
 

Svar
Hei Jente, 13 år! 

Takk for at du sender inn spørsmål til oss i ung.no! 
Jeg har delt inn svaret til deg i ulike deler.

1. Six pack 
Mye av grunnen til at man kanskje ikke kan se markerte muskler dersom man spiser usunn mat er som følger av at man legger på seg av slik mat og dermed ikke får like synlige muskler. Vår forbrenning er ulik, så dermed kan noen spise usunn mat og allikevel ha markerte muskler, noe som også avhenger av hvor aktive man er. Dersom man spiser usunn mat kan man ha mye fett innvendig (visceralt fett). Dette er noen av grunnen til at man IKKE anbefaler å bare spise usunn mat selv om man ikke blir fet av dette. 
Her kan du lese mer om et sunt og variert kosthold:
Sunt og variert kosthold

2. Trening
Vi i ung.no gir ikke ut treningsprogram, dessverre, men jeg kan svare deg mer generelt på spørsmålene dine om trening. 

Så kjekt at du er motivert for trening. Man trenger absolutt ikke å begynne på treningssenter for å trene. Her er et eksempel på hjemmetrening:

Trening du kan gjøre hjemme

For å kunne trene på treningssenter er det mange senter som har aldersgrense. For å finne ut om du kan trene med din søster anbefaler jeg at du googler navnet på treningssenteret du vil begynne på og ser hvilke aldersgrenser og regler de har. Mange senter lar de som ikke er er gamle nok mulighet til å bli med en voksen (18 år) for å trene. Det er lurt å ha riktig teknikk når du trener, det kan du få hjelp av en personlig trener til.

Her kan du lese mer om det å begynne på treningssenter:
Begynne på treningssenter?


Mengde trening som du oppgir med 2-3 ganger i uken er helt supert! Det anbefales av helsedirektoratet at unge trener 2-3 økter i uken med trening som styrker skjelettet. I og med at du også spiller fotball er dette en fin mengde for deg. Du kan lese mer om anbefalingene her:

Fysisk aktivitet- anbefalinger

Du kan lese om styrketrening i artikkelen under.

3. Håndbak
Dette spørsmålet er svart på tidligere i ung.no, så jeg linker til svaret her: 


For å bli god i håndbak må man trene på håndbak. Det er lurt å ikke trene for mye, for ofte for fort for å unngå skader. 

Håndbak

 

God trening! 

Hilsen fysioterapeuten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett