Hopp til hovedinnholdet

hvor mye forbrenner jeg når jeg ikke er i aktivitet? hvor mye forbrenner man i gjennomsnitt på en dag uten trening? hvor mye kan man "skjeie" ut på lørdager uten at det vises på vekta? hvordan får jeg igang forbrenningen min etter jeg har gått på sparebluss uten å legge på meg?

Jente 17 år
 

Spørsmål
Hei, håper på et ærlig, riktig og raskt svar. (Jeg holder på å bli gal..)
Har i det siste blitt ekstremt opptatt av kosthold osv. Er heelt freaka, og klarer nesten ikke å spise noe. Tanken på å spise 2 rugsprø til lunsj gjør meg kvalm. Jeg synes det har gått alt for langt, men klarer ikke å stoppe...
Jeg trener noen ganger i uka, men det er mest gange og rolig jogg. I hodet mitt forbrenner jeg bare når jeg trener, og om jeg ikke går en tur på lengre enn 30min, vil kaloriene jeg har spist aldri forsvinne fra kroppen min. Jeg vet at jeg per i dag spiser for lite, men fakta er at jeg ikke klarer å spise mer. Jeg tror jeg trenger noen riktige svar for å få slutt på dette. Slanke-forumlesing gjør meg gal.
Noen spørsmål:
- hvor mye forbrenner jeg når jeg ikke er i aktivitet?
- hvor mye forbrenner man i gjennomsnitt på en dag uten trening?
- hvor mye kan man "skjeie" ut på lørdager uten at det vises på vekta? (har ikke unnet meg så mye som en hvetebolle på over 2mnd)
- hvordan får jeg igang forbrenningen min etter jeg har gått på sparebluss uten å legge på meg?

Håper dere tar dere tid til å høre på gnålet mitt. Jeg sliter virkelig! På forhånd takk.
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei
Beklager hvis svaret ikke kommer så raskt som du hadde håpet. Selvfølgelig tar vi oss tid til å høre på deg. Håper dette svaret kan være til hjelp:)


Jeg går rett til spørsmålene dine. For ei 17 år gammel jente vil vanligvis energiforbruket en dag uten trening være på rundt 2000 kcal. Dette energiforbruket er regnet ut for ei i din alder som er generelt lite aktiv. Du er omtrent moderat aktiv, noe som antakeligvis vil føre til at du er i noe bedre fysisk form. Jo bedre fysisk form vi er i, jo høyere er forbrenningen også ved hvile. Det er vanskelig å slå fast akkurat hvor mye du forbrenner når du ikke er i aktivitet, siden dette varierer mye fra person til peson, men rundt 2000 kcal vil du forbrenne i løpet av et døgn dersom du er lite fysisk aktiv. Med økt aktivitetsvnivå vil forbrenningen øke, både ved at du kommer i bedre fysisk form generelt og gjennom et økt energiforbruk ved selve treningsøkten og i tiden etter treningen. Hvor mye energi du forbrenner i løpet av en dag avhenger også av vekten og høyden din. Siden du ikke har oppgitt hverken høyde eller vekt er det vanskelig å regne ut hva akkurat du forbrenner uten aktivitet.


Det er viktig å ha samvittighet til å kose seg med noe i helgene. Hvis du er for streng mot deg selv kan du det hende at du "sprekker" og skeier ut mer enn du ville gjort om du spise noe godt av og til. Hvis du er i regelmessig fysisk aktivitet og spiser et sunt, variert kosthold, kan du fint kose deg i helgene.

Les mer om variert sunt kosthold her.

For å få i gang forbrenningen er det lurt å være fysisk aktiv hver dag, gjerne med jevne mellomrom gjennom hele dagen, og spise regelmessig hver dag. Du bør ikke gå på sparebluss, dette er ikke bra for kroppen din. Ved å spise lite og ofte vil du holde forbrenningen oppe og dermed forhindre spareblusssituasjonen. Det er viktig å ha et regelmessig måltidsmønster med 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og evt kveldsmat) med maks 4 timers mellomrom, og 1-2 mellommåltider. Mellommåltidene skal være mindre enn hovedmåltidene og kan ofte være en rå gulrot, kålrot, en yoghurt med litt grov müsli eller et grovt knekkebrød med pålegg. Husk på å spise deg passe mett til hovedmåltidene, ikke for lite og ikke for mye.

Det er viktig at du er klar over at forbrenningen din er i gang hele tiden, selv om du er i ro. Forbrenningen gir alle de vitale organene i kroppen energitilførsel og opprettholder kroppstemperaturen. Økningen i forbrenning er ikke så stor som mange tror ved selve treningsøktene, men en bedret fysisk form vil føre til høyere forbrenning også ved hvile. Dessuten vil du i tiden etter trening ha forhøyet forbrenning. For at du skal få optimale effekter av treningen er det helt nødvendig at du får i deg nok næring og hvile. Ellers kan du risikere overtrening og belastningsskader. For mer informasjon om trening kan du klikke her: Utholdenhetstrening, styrketrening.

Når fokuset på mat får så stor plass i hverdagen, så kan det være ganske slitsomt, og det er viktig å få snudd dette slik at du ikke utvikler en spiseforstyrrelse.  Håper at svaren over kan være med på å hjelpe deg med det.  Noen ganger, når et slikt fokus tar stor plass, kan det være nødvendig å gå litt "snuhjelp".  Ikke nøl med å ta en prat med en fagperson for å få litt veiledning og støtte i det.  Det kan være nyttig.  Helsesøster på skolen din eller på Helsestasjon for ungdom er for eksempel en du kan prate med om dette.  Hvis du har spist lite over tid, kan det også være lurt å få tatt noen blodprøver hos fastlegen din for å ta en sjekk av at du ikke har fått noen mangler av noe slag.


Lykke til videre! Tenk positivt:)


Vennlig hilsen ernæringsfysiologen og treningskonsulenten og helsesøster, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Spiseforstyrrelser og følelser

Jente ser bekymra ut (colourbox.com)

Veldig mange 14–15-åringer synes de er for tykke selv når de er normalvektige, og mange tenker på å slanke seg uten at det er behov for det. Andelen øker oppover i tenårene. Slanking, vektkontroll og uheldige matvaner kan øke risikoen for å utvikle spiseforstyrrelser.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om å tilfredsstille?

Hvor stor andel kvinner oppnår orgasme under samleie?