Hopp til hovedinnholdet

jeg har slitt med å finne ut hva jeg skal spise og hva som er sunt og ikke

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei, jeg har slitt i det siste med å finne ut hva jeg skal spise og hva som er sunt og ikke. Jeg trener 2 ganger i uken med PT og skal snart begynne med jogging, men har litt problemer med maten, fordi aner ikke hvordan man kan se hva som er sunt og usunt, noe som også gjør meg usikker på om middagen hjemme er sunn også, vi spiser ikke sånn fast food greier, men det er ikke så grønt og variesrt heller. Veier 72 og er 1,62cm, jeg føler meg litt chubby men hele familien min er slank og mamma sier jeg også er det, og at vekten er så høy pga. Benbygning og andre ting som spiller med, men iblant føler jeg meg diger og vet ikke om jeg er det eller ikke.. maten og treninga forvirrer meg. Sorry hvis dette er rotete, men vet ikke helt hvordan å få fram det jeg vil få fram fordi det er så mye, takk for oppmerksomheten:)

Besvart 18.11.2018 20:25
 

Svar
Hei!

Takk for at dui skriver til oss! Jeg har stor forståelse for at du synes det er vanskelig å finne ut hva du skal spise og finne ut hva som er sunt og ikke. 

Generelt bør du spise 3 faste , gode måltider pr dag,- frokost, skolemat og middag. I tillegg bør du spise et par mellommåltider som kan være en frukt, yoghurt o.l.

Frokosten din bør bestå av grovt brød med pålegg ( minst mulig med sukker i, feks kokt egg med tomat eller andre grønnsaker du liker, leverposteig, hvit ost feks. Havergrynsgrøt er også veldig bra start på dagen da du holder deg mett ganske lenge med havergrynsgrøt. Du kan blande i litt chia/Quinia frø, ha på litt kanel, valnøtter, oppskåren frukt , cottage cheese, etter ønske.

Til lunsj kan du godt spise en grønn salat med litt  f.eks stekt kyllingbryst /egg. Eller du kan også ha med deg et par brødskiver med sunt pålegg ( ost, kokt egg, leverposdeig, kokt skinke av kalv/gris/kylling.

Om du spiser middag sent, er det her på plass med en frukt/grønnsak (gulrot, brolloli osv) som mellommåltd så du ikke skal bli for sulten før midag. Eller det kan være at det her kommer middag. Det er fint å se at familien din ofte lager mat fra begynnelse,- da vet dere hva dere får i dere.  MYE grønnsaker( rå eller kokte) er her veldig fint da grønnsaker inneholder alt hva kroppen trenger.  Spis mest mulig ren fisk og rent kjøtt og unng¨ferdig bearbeidede kjøtt/fiskprodukter.

I tillegg er det bra for kroppen din med "gjennomskylling" så å drikke rikelig vann i løpet av en dag er veldig bra!. Jeg kan her ikke gå in påå detaljert mengde til de enkelte måltid, men dette er også noe du kan snakke med helsesøster på skolen din om!

Lykke til!!

Vennlig hilsen helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett