Hopp til hovedinnholdet

Vil jeg miste muskler når jeg begynner med fotball igjen?

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei :) Jeg er en aktiv gutt som spiller fotball. Og nå etter sesongen va ferdig (cirka i slutten av juli) har vi hatt en ganske lang fotballpause. I løpet av denne pausen har jeg begynt å dra på treningstudio og trene styrke, og målet er å gå opp i vekt og få større muskelmasse. I løpet av denne perioden har jeg gått opp i vekt og begynner å se resultater. Nå begynner vi fotballsesongen snart igjen, og jeg lurer på om jeg fortsatt kan gå opp i vekt og få større muskelmasse, imens jeg spiller fotball. Jeg har hørt at det er vanskelig å bygge muskler samtidig som man driver med en sport dær man brenner mye kalorier. Jeg lurer samtidig på om jeg eventuelt kan drikke ''gainer'', dær får man litt over 1000 kalorier i en shake. Så alt i alt, kan jeg forsette å gå opp i vekt og bygge muskler samtidig som jeg spiller fotball? Og kan en ''gainer''-shake eventuelt hjelpe på få i meg nok kalorier i tillegg til et bra kosthold jeg har. Vil jeg miste muskelmass? Håper på svar, og takk på forhånd :)

Besvart 19.11.2018 16:57
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så fint at dere har trent litt annerledes i sesongpausen! Styrketrening gir jo i tillegg til større muskler mange gode helsegevinster, og du kan dra nytte av å være sterkere på fotballbanen. 

Det er litt forskjellig fra person til person hvor lett man opprettholder muskelmasse, men du vil nok merke en endring når du igjen begynner med fotball. Det betyr ikke at du vil miste de musklene du har bygget opp, og det skjer ikke kun fordi du forbrenner kalorier, men når kroppen belastes på en annen måte, vil den endre seg for å tåle denne belastningen. Les mer om dette her:

Dette skjer i kroppen når du trener.

Når fotballsesongen begynner igjen, er det naturlig at du vil få mindre tid til styrketrening. Men hvis du har mulighet til å trene styrke noen ganger i uken i tillegg til fotballtrening, vil du nok klare å opprettholde mye av muskelmassen, og kanskje til og med få økt muskelmasse. Du må selvfølgelig se an treningsmengden litt, sånn at kroppen også får nok restitusjon

Et tips kan være å velge øvelser hvor du bruker store deler av kroppen i hver øvelse, fremfor isolerte bevegelser. Da sparer du tid, i tillegg til at det er veldig funksjonelt. Et eksempel er å ta chins istedenfor bicepscurl, og knebøy istedenfor leg extention. Ta gjerne en time med en PT eller treningsveileder for å få tips til øvelser og være sikker på at du gjør dem riktig.

En grov regel er at man skal ligge i kalorioverskudd hvis man ønsker å bygge muskler. Men når man trener mye, blir man også mer sulten, og spiser mer. Hvis du har et normalt, sunt kosthold, vil du normalt få i deg nok næring, og det er ofte helt unødvendig med "gains" og lignende. Les tips til hva du bør spise i forbindelse med trening i artikkelen under.

Til siste oppfordrer jeg deg til å prøve å ikke la fokuset på muskelvekst og utseende bli altfor stort. Prøv isteden å trene for å ha en sunn og sterk kropp.

Les mer om styrketrening og muskelvekst i artiklene under.

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Proteinpulver kan være usunt

Gutter drikker proteinshake på treningssenter  (colourbox.com)

Er proteinpulver veien å gå til en fin og veltrent kropp? For de fleste er dette bortkastede penger. For andre kan det være direkte usunt.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Styrketrening, vekst og pubertet

Rom med vekter for å trene styrke (colourbox.dk)

Kan jeg stoppe å vokse hvis jeg trener med tunge vekter? Hvordan får jeg raskt store og tydelige muskler? Jeg trener mer enn kameratene mine. Hvorfor har de større muskler enn meg?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Styrketrening
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om styrketrening