Hopp til hovedinnholdet

Er kaloritelleren på tredemøllene på treningsstudio nøyaktig? Er det mye å forbrenne 1000 kcal på tredemølla om dagen? Hva er vanlig å forbrenne på en treningsøkt og hvor lenge er det vanlig å trene?

Jente 18 år
 

Spørsmål
Når det gjelder kaloriteller i disse 3D-møllene som er på treningsstudier. Er de nøyaktige? Å forbrenne 1000 kalorier på 3D-mølla om dagen, er det mye? Hva er vanlig å forbrenne etter en trningsøkt og hvor lenge er det vanlig å trene. Jeg tenker at vi går rund 24 i døgne uten å trene, så må man trene ganske lenge for å holde kroppen i form.
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei
Kaloritellerne på ulike tredemøller vil aldri være helt nøyaktig, siden energiforbruket kan variere ganske mye fra person til person, grunnet treningsstilstand og arv. På de fleste nye tredemøller kan man stille inn vekt, noe som gjør kaloritelleren mer nøyaktig enn dersom man ikke stiller inn vekten, men helt nøyaktig vil de nok ikke være.

Å forbrenne 1000 kcal på tredemølla om dagen er relativt mye, noe som tilsvarer omtrent 1 time jogging med (lav-) moderat intensitet. Hvor mye det er vanlig å forbrenne i løpet av en treningsøkt er helt avhengig av øktens varighet og intensitet. I eksemplet over vil en treningsøkt på 1 time med (lav-) moderat intensitet omtrent forbrenne 1000 kcal. Dersom intensiteten økes vil kaloriforbruket også øke. Det samme gjelder ved en økning i varighet.

Det er viktig å være klar over at energiforbruket for dagen som helhet vil påvirkes i større grad enn at det bare øker akkurat i løpet av en treningsøkt. Vi kan litt forenklet dele energiforbruket i tre deler:
1. Energiforbruk ved hvile
2. Energiforbruk ved gjennomføring av fysisk krevende arbeid (trening)
3. Energiforbruk i etterkant av fysisk krevende arbeid (etterforbrenning)

Ved å trene vil du oppnå en økning i energiforbruk i løpet av selve treningsøkten, men du vil også opprettholde høyt energiforbruk i tiden etter avsluttet trening, omtrent like lenge som du har trent (lengre hvis øktene har vært gjennomført med høy intensitet). Denne etterforbrenningen vil spille en vesentlig rolle i ditt samlede energiforbruk for dagen som helhet, selv om du etter treningsøkten sitter og slapper av i sofaen.

Med bedret treningstilstand vil du i tillegg oppnå høyere energiforbruk ved hvile. Du vil altså forbruke mer kalorier ved å slappe av hvis du er i bedre fysisk form. Derfor er spesielt utholdenhetstrening med høy intensitet meget effektivt for å øke energiforbruket. Slik hard utholdenhetstrening er utrolig effektivt for å bedre den fysiske formen/treningstilstanden, og vil dermed øke energiforbruket ved hvile i stor grad. Dette betyr at når treningstilstanden blir bedre vil du forbrenner mer også når du ligger og sover eller slapper av:)

Det er kanskje mest vanlig å trene mellom 30 minutter og 2 timer +++
For å oppleve å få med seg de uttallige helsegevinstene fra trening bør økten ha en varighet på mer enn 30 minutter. Vanligvis øker varigheten på økten jo lavere intensiteten er. Dersom du skal trene med lav-moderat intensitet kan du med fordel trene opp mot 1 time eller mer. For mer informasjon om utholdenhetstrening kan du klikke her

Håper svaret er til hjelp for deg:)


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om å tilfredsstille?

Hva er onani?