Hopp til hovedinnholdet

Jeg er tynn og får ikke resultater av treningen!

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei jeg er en gutt i alderen 16 år, og trener 1 gang hver dag. Men når jeg trener så mye, så føler jeg ikke noe effektivitet eller styrke, jeg føler rett og slett at jeg ikke får til noe som helst eller at jeg ikke øker styrken og blir sterkere. Jeg føler heller ikke at jeg blir noe mye større, pga jeg er bare tynn. jeg er faktisk så tynn at man kan se beina inn til kroppen, det er faktisk bære bein og ikke fett eller kjøtt. Jeg prøver og øke på ved å spise mye mer, eller rett og slett bli sterkere ved å spise mye mer kjøtt og få i meg mye grønnsaker. Men det som jeg faktisk irriterer meg over er at jeg ikke får til og bli noe større i kroppen en det jeg er, jeg er bare rett og slett tynn og ikke sterk i det hele tatt. Hjelp!

Besvart 15.12.2018 13:23
 

Svar
Hei gutt 16 år!

Først må jeg si at du er veldig flink som trener hver dag. Selv om du ikke opplever at kroppen responderer slik du ønsker, så er det allikevel en god innsats for helsa å trene regelmessig.

Det er ikke uvanlig at gutter på din alder sliter med å legge på seg. Noen har rett og slett veldig høy forbrenning, og det skal da mye til for å klare å legge på seg. Å spise mer mat er ofte ikke nok, man må spise mer energitett mat (som betyr at det er mye kalorier i den maten man spiser). Det trenger ikke bety at man skal spise usunt, jeg skal gi deg en del tips til hva du kan forsøke.

Her er mine beste råd for å øke vekten:

  • Bruk et tykt lag myk margarin på brødet
  • Bruk mye pålegg, helst kaloririke: majones, rekesalat, italiensk salat o.l, remulade, peanøttsmør, makrell i tomat. Eller proteinrike: leverpostei, ost, kjøttpålegg, fiskepålegg, egg.
  • Bruk lettmelk eller helmelk som drikke til måltidene
  • Rør inn 1-2 ss raps-/olivenolje i yoghurt og havregrøt
  • Lag supper og sauser med ekstra smør/margarin, matolje eller fløte
  • Ha raps-/olivenolje på salaten
  • Ha raps-/olivenolje i smoothie
  • Bruk ofte fet fisk (laks, makrell, ørret, kveite) i stedet for mager fisk (torsk, sei)
  • Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid
  • Spis kveldsmat hver dag
  • Unngå å bruke lettprodukter
  • Nøtter er veldig kaloririke, og kan spises som et mellommåltid eller på slutten av et måltid. Spis gjerne 2 never nøtter (mandler, valnøtter) flere ganger om dagen

Matolje kan tilføres i overraskende mye mat. Velg rapsolje eller olivenolje, da disse har det sunneste fettet.

For å oppnå resultater av treningen, med økt muskelmasse, må du legge på deg, og som du sier så er jo det noe du sliter med, og da får du heller ikke resultater av treningen som synes på kroppen.

Hvordan man trener har også mye å si for hvilke resultater man får. For å bygge muskler er det nødvendig å trene med ganske tunge vekter, og heller ta få repetisjoner. Hvis man har på en vekt som gjør at man klarer å ta 12-20 repetisjoner, så bygger man ikke muskler, men trener utholdenheten i musklene. Det skal være så tungt at man bare klarer å ta 4-8 repetisjoner av den samme øvelsen, før man må ta en pause.

På de fleste treningssenter så er det mulig å få gratis veiledningstime, der en treningsveileder tipser om øvelser som gir de resultatene man ønsker, samt gjennomgår litt teknikk og hvordan man skal sette opp et program. Du kan spørre om det finnes noe slikt tilbud der du trener?

Jeg har tro på at du vil klare å legge på deg om du følger de kostholdsrådene jeg har skrevet over. Og når man legger på seg er det lurt at det er en blanding mellom fett og muskler. Med tunge nok vekter på treningen, så vil du få mer muskelmasse. Det er viktig å utføre styrkeøvelser riktig for å få resultater, så en veiledningstime kan ofte være lurt. Det er også mulig å ønske seg PT time til jul? Da får man en mer grundig gjennomgang og et personlig treningsprogram, samt gjennomfører treningsøkten sammen med en personlig trener.

Til slutt vil jeg si det at du som er 16 år, er nok fortsatt i puberteten, og det skjer mange forandringer med kroppen da. I puberteten produseres mer testosteron, og med økt mengde testosteron i kroppen er det lettere å legge på seg og bygge muskler. Det kan derfor skje forandringer av seg selv de neste årene, hvis du ikke har kommet så veldig langt i puberteten enda.

Lykke til videre! Håper disse rådene er til hjelp.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Får man større muskler av BCAA?

BCAA (www.colourbox.com)

BCAA er et kosttilskudd der det hevdes at bruk vil gi økt muskelvekst og prestasjon under trening. Stemmer det?

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Puberteten - hva skjer?

Gutt tenker (colourbox.com)

Hormonene bobler i kroppen - kroppen er ikke lenger den samme og følelsene svinger. Hva skjer?

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn