Hopp til hovedinnholdet

Hva kan jeg gjøre for å få vekk fett på magen og under haken? Burde jeg trene på treningssenter eller hjemme?

Jente 15 år
 

Spørsmål
Hei...jeg er en jente på 15 år.....jeg har litt fett på magen og litt under haken...hvilke øvelser kan jeg gjøre for å få det vekk?

Jeg har et godt kosthold...spiser mindre sukker enn før....er ikke overvektig heller..veier 45kg...men jeg trener ikke....jeg lurer på hvilke treninger jeg skal gjøre..og hvor ofte?....jeg liker ikke fotball, håndball osv...skal jeg da trene på treningssenter eller treningsstudio?..eller burde jeg trene hjemme?
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei
Dersom vi er lite fysisk aktive vil vi utvikle lite muskulatur, og kroppen vil bestå av en relativt stor andel fett. Altså vi kan være normalvektige, men fortsatt ha litt for mye fett på kroppen i forhold til andre strukuterer, som muskler. Ved å øke aktivitetsnivået vil du helt klart forbedre denne situasjonen betraktelig, og oppnå en større andel muskler og en mindre andel fett, selv om vekten antakeligvis vil holde seg rundt der den ligger nå. Du vil kanskje oppleve å gå litt opp i vekt, siden muskler veier mer enn fett. Dette er i såfall bare bra:)

En økning i aktivitetsnivået vil altså hjelpe deg å redusere fettmengde noe, men samtidig styrke muskulaturen slik at du ikke får en lavere vekt. På den måten vil du trolig oppnå redusert fettmengde på blant annet magen og under haken. Ved økning i aktivitetsnivå er det nødvendig å spise noe mer, for at muskulaturen skal få mulighet til å bygge seg opp. Så lenge du spiser sunt og variert, og samtidig er mye i aktivitet, kan du spise relativt mye uten å være i faresonen for å legge på deg fett. Sørg derfor for å få i deg alle næringsstoffene du trenger. Dette blir viktig når du øker aktivitetsnivået ditt!

Det viktigste når du nå skal begynne å være mer fysisk aktiv er å velge aktiviteter som du liker, eller tror du kan like. Hvis du ikke liker ballspill velger du noe annet. Det finnes utrolig mye forskjellig du kan holde på med, og variasjon er kjempe bra. Du kan trene på treningssenter, men vil trolig oppnå like god treningseffekt ved å trene hjemme. Hold på med det som gir mening for deg, og som du synes er ålreit å holde på med. En kombinasjon av utholdenhetstrening og styrketrening er kjempe bra. Typiske utholdenhetsaktiviteter kan være å jogge, sykle, svømme, gå på ski eller skøyter, ro eller padle, danse, spinning, step, crosstrainer/elipsemaskin, ulike friidrettsgrener, diverse ballspill eller lange turer i naturen.

Utholdenhetstrening kan enten gjennomføres som langvarig kontinuerlig arbeid, for eksempel å jogge eller gå på ski 1 time i jevnt tempo, eller som intervallarbeid, hvor treningsøkten inndeles i harde arbeidsperioder og roligere hvileperioder. Ved langvarig kontinuerlig arbeid er det mest vanlig å gjennomføre treningen med lav – moderat intensitet (kjenne at du er sliten, men kan snakke forståelig), mens intervalltrening ofte gjennomføres med høy intensitet (hive etter pusten). Intervallformen 4x4 er god for å trene intensiv utholdenhetstrening. Økten gjennomføres slik: 4 harde arbeidsperioder, hver på 4 minutter, 3 minutter hvileperioder mellom arbeidsperiodene. Intensitet høy (hive etter pusten). Husk oppvarming i ca. 10-15 minutter, og gjennomfør første arbeidsperiode noe roligere enn de tre neste. Anbefales!!!!

Styrke kan du trene gjennom for eksempel yoga, pilates, trening på treningssenter eller hjemmetrening. Turn er også en meget allsidig og god treningsform.

Ved hjemmetrening eller trening på treningssenter kan du følge disse prinsippene i starten:


  • Belastning: Fra ingen ytre belastning til 60% av 1 RM

  • Antall økter: 2-3 per uke

  • Antall repetisjoner: 15 til svært mange

  • Antall serier: 2-5 per øvelse

  • Antall øvelser: 1 til svært mange

  • Pauser: 15 sekunder til 2-3 minutter mellom seriene



Slik trening kan for eksempel gjennomføres ved stasjonstrening eller sirkeltrening, hvor du har gjort et utvalg i øvelser og plassert de i en bestemt rekkefølge (gjerne en sirkel). På denne måten kan du legge inn øvelser for hele kroppen og trene de forskjellige øvelsene etter hverandre. Denne treningsformen blir ofte gjennomført med musikk. Du kan for eksempel dele inn treningen i 40 sekunders arbeidsperioder og 20 sekunders hvileperioder, og bruke hvileperioden til å skifte øvelse (stasjon) i sirkelen. Du finner mange gode øvelser ved å klikke her

For noe mer avanserte øvelser kan du klikke her

Lag en enkel treningsukeplan for deg selv, som forklarer når og hva du skal trene. Ellers er det bare å leve en aktiv hverdag, men jevnlige innslag av fysisk aktivitet. Tren så mye som du føler for, og ha det morsomt med kroppsutfoldelse:)

Lykke til!


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om kildekritikk?

Hvem står bak nettsiden du er på akkurat nå, ung.no?