Hopp til hovedinnholdet

Kan dere hjelpe meg med en plan for å trene mot sommerkroppen?

Jente 15 år
 

Spørsmål

OK. Nå starter treninga til sommerkroppen, for i år skal jeg være forberedt. Gidder virkelig ikke gå rundt på stranden med hendene foran magen mer. Det gjorde jeg nok av i fjor, men nå er jeg lei av den usikre meg! For å greie å holde meg gående trenger jeg en PLAN, men synes det er vanskelig å lage denne selv. Kan dere hjelpe meg med dette? I år vil jeg få resultater, og derfor må jeg være streng med meg selv. Det gjør ikke noe om det innebærer diett eller noe slikt, jeg vil bare se bra ut! Litt synlige muskler på bena og gjerne en litt strammere mage ville vært fint. Selv om det kanskje ikke virker sånn, skjønner jeg godt at dette kan ta tid. Vær så snill og hjelp med med å lage et program som viser fremgang og resultater! Jeg greier det ikke alene, og føler ikke jeg har noen rundt meg som kan hjelpe. Formen har vært litt dårlig i jula, men er egentlig en ganske aktiv jente. Trenger bare litt motivasjon! Har skitrening en gang i uka og er ganske normalvektig (170 cm, 54 kg)

Besvart 06.01.2019 20:39
 

Svar
Hei

Det er kjedelig å høre at du er misfornøyd med kroppen din og føler at du må dekke den til på stranden. Sommerkroppen er et pussig fenomen, men det er dessverre blitt stort fokus på dette de siste årene. Du er ikke alene om å være misfornøyd med egen kropp, alle har noe de ikke er fornøyd med. Mitt beste tips er å unngå å sammenlikne ditt utseende med andres, du vil nemlig alltid finne forskjeller.

I følge høyden og vekten du oppgir, er du på nedre skala av normalvektig. Du er rett overfor undervektig, og ingenting tilsier at du skal ned i vekt eller har noen grunn til å holde hendene foran magen på stranden. 

Jeg vil allikevel hjelpe deg med en plan for hvordan du kan få en helsemessig sunn kropp, og hvor du også vil kunne redusere fettprosenten noe, samt øke muskelmassen din. 

  • Hold deg unna godteri og andre søtsaker i ukedagene
  • Spis fisk til middag minimum to ganger i uken
  • Tren 3-4 ganger i uken:
    • Skitrening (som du allerede har). Denne kan byttes ut med en løpeøkt el. når sesongen er over.
    • 2 økter med styrketrening - for eksempel dette programmet.
    • I løpet av helgen: hold på med en aktivitet i 1-2 timer. Dette kan for eksempel være en rolig skitur, en gåtur i skog og mark, svømming, joggetur, gå i motbakke, klatring, ballspill etc.

Håper du møter sommeren med bedre selvtillit og er stolt av at du har en frisk, sterk og sunn kropp! Lykke til.

Vennlig hilsen fysioterapeuten

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan det være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett