Hopp til hovedinnholdet

Ulempe å ta maksimalt i på hver serie for hver øvelse ved styrketrening?

Gutt 18 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg lurer på hva som skjer å evt om det er noe gale med denne treningsmetoden? Hva skjer om jeg maxer alle 3 settene under treningen. Er det gale å ta max i hvert eneste sett i hver eneste ting?

Besvart 30.01.2019 11:37
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Det handler om total treningsmengde, altså hvor ofte du trener styrke for samme muskelgruppe, hvor mange øvelser og serier du tar for hver muskelgruppe når du trener, hvor mye du hviler og spiser osv. Det er også lurt å ta hensyn til prinsippet om variasjon, og det gjelder også med tanke på intensitet. Hovedsakelig bør styrketrening gjennomføres med høy/maksimal intensitet for å gi best effekt, men om du trener samme muskelgruppe flere ganger i uka så kan det være greit å gjennomføre noen økter hvor du ikke tar deg helt maksimalt ut. Det avhenger også av treningsgrunnlaget ditt. 

Som hovedregel kan du ta deg maks ut hver serie på hver øvelse, men se det i et litt videre perspektiv, ut fra total treningsmengde og restitusjonstid.

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett