Hopp til hovedinnholdet

Vil jeg miste musklene hvis jeg går ned i vekt?

Gutt 17 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en gutt på 17 år, jeg har trent styrke i et år, jeg har pleid å trent sånn 2-3 dager i uka. Men jeg er ikke så flink til å styre unna dårlig mat og jeg er ser på meg selv som litt kraftig, jeg tok grep for noen måneder siden og har begynt å leve sunnere. Jeg har lyst til å gå ned i vekt samtidig som jeg ikke har lyst til å miste musklene jeg har bygd opp. Så jeg vurderer å trene kondisjon på tidlig på dagen også en styrke økt sent på kvelden. Blir det for mye belastning? og hvor mye må jeg spise da?

Besvart 16.03.2019 18:41
 

Svar
Hei

Så flott at du har kommet i gang med trening og sunnere mat! Hvis man ligger i energiunderskudd, altså får i seg mindre energi enn det man bruker, kan det påvirke muskelmassen noe. Men her er det individuelle forskjeller, og hvis du fortsetter å trene styrke behøver du ikke bekymre deg for å miste mye muskler selv om du går ned i vekt. Det at du spiser sunnere vil jo også gjøre at kroppen din får riktigere næring, og på den måten kan dra enda mer nytte av treningen. 

Du kan helt fint trene kondisjon på morgenen før en styrkeøkt. Teoretisk sett kan det hende at du da ikke har like mye å gi på styrkeøkten, men kroppen din vil etterhvert venne seg til den nye rutinen. Et alternativ er å trene kondisjon på andre dager enn styrketreningsøktene. Intervaller er en effektiv måte å trene kondisjon på, og kan være fint å kombinere med styrketrening. Du kan lese om intervaller og ulike måter å trene kondisjon på her:

Fakta om kondisjonstrening

Når du går fra å kun trene styrketrening til å spise sunnere og trene kondisjon i tillegg, vil du som sagt kunne merke noe endring på musklene. Samtidig er det mye sunnere for kroppen din å trene mer variert og spise sunnere, og musklene blir ofte tydeligere om man går ned i vekt. 

Når det er sagt, så anbefaler jeg deg å ha fokus på å ha en sunn kropp som fungerer, fremfor muskelstørrelse og vekt. Og med mindre du er overvektig, anbefaler jeg deg ikke å ha fokus på slanking. 

Vi har på ung.no setter ikke opp individuelle matplaner, så her på må du prøve deg frem og finne ut hva som fungerer for deg. Men jeg legger ved noen artikler med generelle råd for et sunt kosthold, og jeg anbefaler deg å ta utgangspunkt i det. 

Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Styrketrening, vekst og pubertet

Rom med vekter for å trene styrke (colourbox.dk)

Kan jeg stoppe å vokse hvis jeg trener med tunge vekter? Hvordan får jeg raskt store og tydelige muskler? Jeg trener mer enn kameratene mine. Hvorfor har de større muskler enn meg?

Les mer

Dette skjer i kroppen når du trener

I denne artikkelen forklarer vi hva som skjer i kroppen ved trening, både under trening og som følge av trening.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Styrketrening
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om styrketrening