Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg med cøliaki gå opp i vekt?

Gutt 14 år
 

Spørsmål

Hei jeg er en gutt på 14 år og veier 45kg og er rundt 170cm høy. Jeg vet at dette er undervektig og prøver og gå opp i vekt. Problemet mitt er at jeg også har cøliaki og det gjør det en del vanskeligere å gå opp i vekt. Har vært fast på 45 kg i ca et år. Har dere noen tips til hvordan jeg kan gå opp i vekt?

Besvart 03.04.2019 09:55
 

Svar
Hei!

Det skal ikke være noe problem for deg som har cøliaki å gå opp i vekt. Det er viktig at du spiser riktig (glutenfritt) for å reparere slimhinnen i tarmen din, hvis ikke får du ikke tatt opp alle næringsstoffene du får i deg.

For å øke vekten er det ofte lurt å øke mengden fett i kostholdet. Fett er det som inneholder mest energi/kalorier, og velger man det sunne fettet er det ingenting i veien for å spise mer fett. Mange matvarer med mye fett er også helt trygge å spise for de med cøliaki.

Her er mine beste råd for å øke vekten:

  • Bruk et tykt lag myk margarin på brødet
  • Bruk mye pålegg, helst kaloririke: majones, rekesalat, italiensk salat o.l, remulade, peanøttsmør, makrell i tomat. Eller proteinrike: leverpostei, ost, kjøttpålegg, fiskepålegg, egg.
  • Bruk lettmelk eller helmelk som drikke til måltidene
  • Rør inn 1-2 ss raps-/olivenolje i yoghurt og havregrøt
  • Lag supper og sauser med ekstra smør/margarin, matolje eller fløte
  • Ha raps-/olivenolje på salaten
  • Ha raps-/olivenolje i smoothie
  • Bruk ofte fet fisk (laks, makrell, ørret, kveite) i stedet for mager fisk (torsk, sei)
  • Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid
  • Spis kveldsmat hver dag
  • Unngå å bruke lettprodukter
  • Nøtter er veldig kaloririke, og kan spises som et mellommåltid eller på slutten av et måltid. Spis gjerne 2 never nøtter (mandler, valnøtter) flere ganger om dagen

Matolje kan tilføres i overraskende mye mat. Velg rapsolje eller olivenolje, da disse har det sunneste fettet.

Styrketrening kan også være fint å kombinere med å øke energiinntaket, da legger man ikke på seg bare fett, men også muskler. Jeg legger ved noen artikler!

Håper disse rådene vil være til hjelp for deg! Husk å ha litt tålmodighet, det tar tid å gå opp i vekt. 

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Helsestasjon for ungdom

Gutt hos legen (colourbox.com)

Helsestasjon for ungdom er et GRATIS tilbud til ungdom. Der kan du få veiledning om prevensjon og seksuell helse. Du kan også kan få hjelp innenfor psykisk helse og svar på andre helsespørsmål.

Les mer

Eg har ei lav vekt- kva skal eg gjøre?

Veier seg på badevekt (colourbox.com)

Nokon synast dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast genar, at ein et for lite i forhald til eins energiforbruk eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan være vanskeleg, og kan ta tid.

Les mer

Fastlege

Venteværelse hos fastelegen (foto: ung.no)

Fastlegeordningen gir alle innbyggere i Norge rett til å ha en allmennpraktiserende lege som sin faste lege. Frem til du er 16 år skal besøk hos fastlegen være gratis og etter at du er 16 år kan du selv bytte fastlege.

Les mer

Hva er cøliaki?

Brød (colourbox.dk)

Cøliaki er en sykdom der gluten (et protein), som finnes i hvete, rug, spelt og bygg, skader tarmslimhinnen slik at den ikke fungerer som den skal.

Les mer

Styrketrening, vekst og pubertet

Rom med vekter for å trene styrke (colourbox.dk)

Kan jeg stoppe å vokse hvis jeg trener med tunge vekter? Hvordan får jeg raskt store og tydelige muskler? Jeg trener mer enn kameratene mine. Hvorfor har de større muskler enn meg?

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn