Hopp til hovedinnholdet

Hvordan jeg gå ned i vekt? Ingenting hjelper?

Jente 16 år
 

Spørsmål

hei jeg skal på ferie i sommer (om en og en halv måned) og derfor ønsker jeg å bli litt tynnere. jeg trener 1-2 timer hver dag og har en dag i uka der jeg slapper av. jeg prøver å spise så sunt som mulig og spiser nesten ikke noe usunt. men problemet er at jeg ser ingen endringer på kroppen, selv om jeg er støl i magen vær dag. jeg har da trent i snart to uker og jeg har ikke gått ned i vekt, men jeg har gått opp 3 kilo. jeg er ca 150cm høy og veide for to uker siden 58 kilo og jeg veier nå 61. ønsker å helst gå ned til mellom 50 og 45 kilo før sommeren. men det virker som om at det ikke kommer til å gå når ingenting hjelper. noen tips til hva jeg kan gjøre? føler meg ikke akkurat komfortabel nok til å gå rundt i Syden i bikini sånn magen min/ jeg ser ut. vil ikke gå på treningsstudio fordi det er så mange folk der. håper virkelig dere kan gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre, for trenings videoene hjelper i alle fall ikke. takk på forhånd :)

Besvart 19.05.2019 11:00
 

Svar
Hei

Så flott at du har kommet i gang med trening, og spiser sunt. Det er imponerende! Jeg skjønner at det er frustrerende å ikke si resultater! Samtidig er to uker ganske kort tid, og man vil ofte ikke se så store endringer på kort tid. At du har gått opp i vekt kan ha ulike årsaker, men husk at muskler også veier noe. Du skriver ikke så mye om hvordan du trener, annet enn at det er treningsvideoer. Men en hovedregel er at den mest effektive treningen er den hvor du bruker hele kroppen, og kjenner at du blir skikkelig sliten. Det er lurt å trene variert, både kondisjonstrening og styrketrening. 

Når man ønsker å bli sunnere, handler det også om å øke sitt generelle aktivitetsnivå, redusere tiden man sitter stille, og generelt bevege seg mer. Jeg legger ved noen artikler som beskriver litt mer inngående hvordan du kan få til dette, samt gir tips til hvordan du kan legge opp treningen din. 

Kosthold er det som har aller mest innvirkning på vekten vår. Du beskriver å ha et sunt kosthold, og det er vanskelig å si noe om du bør gjøre noen endringer her uten å vite mer spesifikt. Jeg anbefaler deg å ta en prat med fastlegen din eller helsesykepleieren på skolen din, hvor dere går gjennom rutinene dine for aktivitet og kosthold. Da kan du få råd tilpasset deg, og oppfølging videre. 

Jeg skjønner at det å bli tynnere før sommeren er et mål for deg, men å gå ned så mange kilo som du beskriver på så kort tid, er verken realistisk eller sunt. Du vil naturligvis kunne få resultater før sommeren og, men det er lurt å ha et litt lengre perspektiv på ting. Å finne gode rutiner for kosthold og aktivitet som du kan opprettholde hele året rundt er mye bedre enn å slanke seg mye på kort tid. Det er både sunnere for kroppen, og mindre sjanse for at du går opp i vekt igjen. 

Det er leit å høre at du ikke føler deg komfortabel nok til å gå i bikini med den kroppen du har. Dette er tanker du kan jobbe med, for hvor komfortabel man er med seg selv, handler absolutt ikke bare om størrelsen på kroppen. Og det er synd om slike tanker får ødelegge for gleden av å ligge på en strand og ha ferie. Jeg legger ved et par artikler med tips til hvordan du kan jobbe med selvbildet og. 

Nå ble det mange artikler til deg, men jeg tenker at det kan være fint å få litt bakgrunnsinformasjon.

Lykke til!

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Hvordan få til smarte endringer i kostholdet?

Små endringer i kostholdet kan gi stor effekt (colourbox.com)

Hva og hvordan du spiser er et resultat av vaner du har opparbeidet deg gjennom hele livet. Det kan være vanskelig å endre en vane, men denne metoden kan gjøre det både moro og enkelt!

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Fysisk aktivitet i hverdagen - viktig og sunt

Studenter går opp trapp (Colourbox.com)

Helst bør du være aktiv minst en time hver dag. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer

Selvfølelse og kroppspress

Trist jente ser seg i speilet (colourbox.com)

Fra vi er unge blir vi utsatt for ulike skjønnhetsidealer. På grunn av dette føler mange at de ikke er bra nok, og sliter med dårlig selvfølelse. Må det være sånn?

Av Emilie, ungdomsjournalist

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og mat
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og mat