Hopp til hovedinnholdet

Bør jeg drive med vekttrening eller egenvektstrening?

Gutt 14 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en gutt som lurer på ting angående styrketrening! Jeg har drevet med egenvektstrening i kanskje 3 år, men ikke veldig spesifikt og har bare tatt push ups og sit-ups. De siste månedene har jeg begynt med vekttrening hjemme på rommet uten særlig my veiledning. Målet mitt er å bli sterk og få en muskuløs kropp! Men jeg vil i tillegg bli god med kroppen ( å stå med hendene, osv). I tillegg til dette driver jeg med håndball som jeg trener fore ganger i uka. Så spørsmålene min er : Bør jeg drive med vektløfting og egenvektløft? Hvordan skal jeg disponere tid og hvor mye bør jeg trene? Jeg er relativt liten og tynn, bør jeg drikke MYE melk og drikke proteinshakes? Hvordan skal jeg få til målene mine? Kan jeg gå i noen feller? Mvh gutt 14

Besvart 26.05.2019 20:41
 

Svar
Hei

Så flott at du trener styrketrening, det har du god nytte av som håndballspiller. Det er ikke sånn at du må trene med vekter for å bli sterkere og få større muskler. Egenvektsøvelser er også god trening, og slike øvelser kan gjøres veldig tunge. Du kan også trene med vekter, men da bør du absolutt få instruksjon og oppfølging av en som kan det. Å sette i gang med øvelser uten veiledning er ikke alltid så lurt. 

Å bli god med kroppen, som du kaller det, er også et fint mål. Et begrep vi bruker om øvelser som er gode for dette, er funksjonelle øvelser. Det vil si at det er øvelser som er overførbare til hverdagslivet og idretten vi driver med. For deg som håndballspiller vil det å være sterk i bein, mage, armer og rygg være nyttig. Å stå på hendene krever styrke og stabilitet (og bevegelighet) i skuldre, rygg og mage, i tillegg til øvelse. 

Push ups er en supergod øvelse hvor du får trent store deler av kroppen. Her finner du egenvektsøvelser for hele kroppen som ikke krever noe utstyr: (Du kan eventuelt bruke vekter for å gjøre øvelsene tyngre, men da anbefaler jeg deg som sagt å be noen som har kunnskap om trening til å veilede deg).

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Sjekk også ut håndballforbundets øvelsesbank for aktuelle håndballøvelser.

Du kan gjerne også spørre håndballtreneren din om tips til aktuelle øvelser for deg. 

Når målet vårt er å bli sterkere og få større muskler, skjer det ved at vi belaster musklene slik at de blir skikkelig slitne. Det kan du få til uansett om du trener bare med egenvekt eller med ekstra vekter. Men husk at det tar tid for musklene å bli større og sterkere, og hvordan de vokser avhenger også av gener, pubertetsutvikling og andre ting. Det kan du lese mer om i artikkelen under. 

Hvordan du skal disponere tiden din må du selv finne litt ut av. Du trener jo mye håndball, så totalbelastningen kan bli ganske stor. 2-3 styrkeøkter i uken kan være passe, men du må selv kjenne på kroppen din hvordan det er, og det avhenger naturligvis av hvor mye du tar i på styrkeøktene. Tunge øvelser for hele kroppen vil jo være mer belastende enn for eksempel noen situps og noen push-ups. Kroppen trenger tid til å restituere seg mellom treningsøkter for å være klar til neste økt. Det kan være lurt å ha minst én hviledag i uken. 

Når det gjelder hva du skal spise og drikke, så får du i deg det du trenger gjennom et normalt kosthold. Men det er klart at med mye trening, så trenger du også mye mat. Vi på ung anbefaler generelt ikke å bruke proteinshakes eller ander tilskudd. Jeg legger ved noen artikler med tips til dette.

Lykke til med treningen fremover!

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Hvor mye trening er nok, og hvor mye er for mye?

Mann som løper(colourbox.com)

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Les mer

Styrketrening, vekst og pubertet

Rom med vekter for å trene styrke (colourbox.dk)

Kan jeg stoppe å vokse hvis jeg trener med tunge vekter? Hvordan får jeg raskt store og tydelige muskler? Jeg trener mer enn kameratene mine. Hvorfor har de større muskler enn meg?

Les mer

Proteinpulver kan være usunt

Gutter drikker proteinshake på treningssenter  (colourbox.com)

Er proteinpulver veien å gå til en fin og veltrent kropp? For de fleste er dette bortkastede penger. For andre kan det være direkte usunt.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Styrketrening
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om styrketrening