Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg få strammere/tynnere lår over kortest mulig tid?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hvordan kan jeg få strammere/tynnere lår over kortest mulig tid? Er noen øvelser jeg kan gjøre som gjør at jeg får thigh gap? Håper på svar!

Besvart 28.06.2019 16:36
 

Svar
Hei Jente, 14 år!

Det er dessverre ikke sånn at man kjapt kan bli tynnere på et bestemt sted i kroppen. Hvis man går ned i vekt vil man bli tynnere over hele kroppen, og omvendt om man går opp i vekt.

I puberteten endrer kroppen seg i ulikt tempo og til forskjellig tid. Det er ikke anbefalt at unge mennesker slanker seg med mindre man er helseskadelig overvektig. Da må man få hjelp til å gå ned i vekt av fagfolk sånn at det skjer på en sunn måte. Kroppen må få den tiden den trenger på å utvikle seg, også vil den stabilisere seg igjen når man er ferdig utvokst.

Når det er sagt, så vil jo trening gjøre at du får mer muskler i lårene, og de vil kunne bli strammere og dermed virke tynnere. Jeg legger ved en artikkel med øvelser du kan gjøre hjemme, og som trener hele kroppen. Hvis du vil, kan du ha litt ekstra fokus på øvelsene som trener beina (knebøy, seteløft og ettbeins knebøy med stol). Eller vil jeg anbefale deg å vøre aktiv med ting du liker å gjøre!

De aller fleste har ikke thigh gap, og å slanke for å oppnå det er ikke noe som anbefales.

Forsøk å ikke ha fokus på vekta di, men ha et sunt forhold til aktivitet og mat. Husk at kroppen trenger jevnlig påfyll av sunn mat gjennom hverdagen. Også er det lurt at du koser deg innimellom med godterier også. Kroppen din er fantastisk!

Hilsen fysioterapeuten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett