Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg trene magen til å bli tynnere?

Jente 15 år
 

Spørsmål

hei, jeg er en jente på 15 år. Jeg vil ikke si at det er kroppspress på skolen, men føler meg ukomfortabel i gymmen. Jeg føler ikke at jeg er stor, men føler at jeg fortsatt ikke er en med fin mage. Har du noen tips til hvordan jeg kan trene magen min til å bli tynnere? Ikke nødvendig til en six pack men starten på en. Hvor lenge bør jeg trene? Får ikke så god motivasjon av å trene i 1 time. Hvilken øvelser anbefaler du?

Besvart 26.08.2019 09:04
 

Svar
Hei Jente, 15 år!

Vi i ung.no setter dessverre ikke opp matplaner eller treningsprogram, men jeg skal prøve å svare deg mer generelt på det du lurer på. 

For å få slankere mage er det lurt å holde seg aktiv og spise sunt og variert. Man kan allikevel ikke forbrenne fett akkurat der man vil, når du trener er det nemlig slik at kroppen bruker av energilageret på hele kroppen.

Se deg derfor om etter idretter eller aktiviteter der du kan ha det fint og trives med, så vil resultatene komme av seg selv med en aktiv livsstil og et sunt kosthold. 

Det er helt normalt å ha litt fett på magen, spesielt for jenter. Jenter har naturlig litt høyere fettprosent enn gutter, og det er ikke slik at magen skal være rensket for underhudsfett. Prøv å vær fornøyd med den kroppen du har, så skal du se at trening og sunne matvaner kan føre til masse positivt!

Jeg legger ved noen artikler jeg håper du leser, her finner du mange gode tips til trening og kosthold!

Hvis dette med kropp er noe du tenker mye på, vil jeg anbefale at du snakker med noen om det. Det kan være venninner, helsesykepleier, eller andre du stoler på. Det er ofte godt å lufte tankene sine!


Hilsen fysioterapeuten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett