Hopp til hovedinnholdet

Hvor mange ganger og hvor lenge bør jeg trene hver uke for å få maksimalt utbytte?

Gutt 15 år
 

Spørsmål
Hei I det sisste har eg begynt å trene en del. Eg øsnker å trene slik at eg vil få maksimalt utbytte. Så det eg lurer på er, hvor går grensa når det gjelder overtrening? Eg har styrketrening 4 ganger i uken der eg trener 1,5 - 2 timer per trenings økt. Treningsøktene består av multigym, manualer, og ulike mageøvelser/sittups. Kan legge til at eg også spiller fotball så får trimmet kondisen minst to ganger i uken. Hvor mange ganger og hvor lenge bør jeg trene i uken for å få maksimalt utbytte? Har dere noe bra svar? På forhånd takk for svar.
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Så bra at du trener mye og trives med det:)

Akkurat hvor grensa går før du trener for mye varierer mye fra person til person og er er sterkt avhengig av treningstilstand. En person som er i god fysisk form kan trene mye mer enn en person som nesten aldri har trent tidligere. Treningstilstanden må bygges opp gradvis, og progresjon innen treningsmengde er nødvendig for å oppnå godt utbytte.

Så lenge du føler du har overskudd i hverdagen, og ikke opplever tendenser til skader kan du fint trene så mye som du gjør nå. Husk bare å ikke trene hard styrke for de samme muskelgruppene hver økt. Det bør gå 48 timer mellom hver økt for trening av den samme muskulaturen. Altså..hvis du trener musklene for bryst, skuldre og albuestrekkerne (triceps) på mandag, bør du ikke trene de samme musklene igjen før på onsdag til samme tidspunkt som når du trente på mandag. Hvis du deler inn treningen slik at du trener noen muskelgrupper en økt, og andre muskelgrupper neste økt kan du fortsatt trene mange økter i uka, men du vil da belaste ulike muskler for de ulike øktene. Hvis du trener de samme musklene hver gang du trener styrke bør du ha 1 dag mellom hver økt hvor du trener noe annet eller hviler.

Varigheten på styrkeøktene dine er kjempe bra, og det virker som du tar deg helt ut hver økt. Dette er meget viktig for å oppnå maksimalt utbytte. Ta deg helt ut hver serie for hver øvelse, men husk å ikke ha for tung belastning. Ha 8-10 repetisjoner per serie som minimum for å unngå skader av skjellettet. Vær også nøye med løfteteknikk. For noen tips kan du lese om utførelse av ulike øvelser ved å klikke her

For å oppnå videre utvikling utover kan det være nødvendig å øke treningsmengde etterhvert, men dette må gå gradvis og over tid. Ved å trene slik du gjør nå i tiden fremover vil du oppnå et godt treningsgrunnlag for videre progresjon. Prøv å variere i øvelser og i hvilken rekkefølge du gjennomfører de ulike øvelsene for økten. Hvis du trener helt likt hver økt vil kroppen tilpasse seg situasjonen og du vil ikke oppnå like god effekt. Variasjon er derfor viktig, både når det gjelder styrkeøvelser og i hvilken rekkefølge du plasserer øvelsene.

Tren altså med like trenigsmengde som nå, så lenge du føler du har overskudd og ikke opplever hyppige tendenser til småskader i musklene. La det gå 1 dag mellom hver styrkeøkt av samme muskulatur, og oppretthold varigheten på øktene. Varier i øvelser og i rekkefølge på øvelsene:)

For mer informasjon om styrketrening kan du klikke her

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om sorg?

Hvordan kan du støtte en venn i sorg?