Hopp til hovedinnholdet

Tips til øvelser for å gå ned i spagaten? Tips for å bli myk så fort som mulig?

Jente 15 år
 

Spørsmål
Hei ! :) Jeg er ei jente på 15 snart 16, jeg kom inn på danse linja til høsten og er kjempe spennt og gleder meg veldig, jeg har bare ett problem og det er at jeg ikke er noe særlig myk og spagaten er lur å kunne når man skal der. Er det noen øvelser hvor jeg kan lære meg spagaten så fort som mulig uten å strekke noen sener eller noe. Også er det noen øvelser hvor jeg kan bli myk så fort som mulig og. Og når skal jeg i såfall gjøre disse øvelsene?
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Du kan tøye når som helst i døgnet. For at bevegeligheten skal være best når du tøyer bør du varme godt opp (10-15 minutter), slik at musklene er gode og varme, men det er ikke skadelig å tøye uten oppvarming. Du vil bare ikke klare å utføre like store leddutslag som hvis du varmer opp. For å raskt oppnå resultater bør du tøye flere ganger om dagen, 2-4 ganger, og du bør ved statisk uttøyning holde hver uttøyningsøvelse i ca 1. minutt.
En effektiv metode for å bedre bevegeligheten er å først tøye til der du kjenner at muskelen strekkes skikkelig, så presse litt ekstra i noen sekunder, for så å slappe litt av igjen i noen sekunder før du presser på nytt. Hold så i ytterstilling over noen flere sekunder (ca 20 sek). For mer generell informasjon om bevegelighetstrening kan du klikke her.

En øvelse for å trene på å gå ned i spagaten er spark, begge veier, altså forover og bakover. Vanligvis er hofteleddsbøyerne og innsiden av lårene de musklene som begrenser bevegeligheten. En annen god øvelse, som krever at du kan tøye sammen med noen, går ut på at du står med det ene kneet i underlaget, holder ryggen rett og strekker det andre beinet fremover (som for å tøye bakside lår). Den andre personen står bak deg, slik at du kan ha ryggen inntil den andre personens bein, og holde bak knærne på personen. Den andre personen tar så tak i ditt utstrakte bein og løfter det opp, og presser det mot ditt ansikt. Vær forsiktig i begynnelsen!!!

For videobeskrivelse av en god del andre uttøyningsøvelser kan du klikke her og her

Lykke til


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om tobakk?

Hvordan vet man hvor mye nikotin og tjære man får i seg fra en sigarett?