Hopp til hovedinnholdet

Er det farlig å trene for mye?

Gutt 15 år
 

Spørsmål
Hei! Er det farlig å trene for mye? Jeg trener på treningssenter, og går på karate, og trener gjerne flere dager på rad, og av og til flere ganger om dagen. Er det for masse? På treningssenteret har jeg fått et treningsprogram, men jeg tar ofte litt tyngre vekt dersom jeg klarer det.
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei
Ja det finnes en øvre grense for hvor mye trening kroppen tåler før du blir negativt overbelastet. Det er viktig at du kjenner etter selv, og lytter til kroppens signaler. Hvis du føler deg sliten i perioder er det lurt å senke treningsmengden noe, slik at du gjenvinner overskuddet, men hvis du føler deg i fin form og har godt med overskudd trener du trolig ikke for mye.

Det er også viktig at du får i deg nok næring når du trener så mye. Sunt og variert kosthold, med rikelige mengder nyttige næringsstoffer er nødvendig for at kroppen skal restituere seg fra treningen, og ikke brytes ned. Vann er også særdeles viktig!!!

Vær forsiktig med å løfte for tunge løft når du trener styrke. Så lenge du klarer å løfte minimum 10 repetisjoner hver serie, og samtidig løfter korrekt, er det liten eller ingen fare for at du pådrar deg skader på skjellettet, men veldig tunge løft kan gi skader på skjellett. Grunnen er at du er i en alder hvor du fortsatt vokser, noe som innebærer at knoklene dine fortsatt utvikles i lengden. Knoklene vokser i lengden ved at det dannes et noe mykere beinvev på knoklenes ender. Med tiden hardner de myke endene, før nytt mykt lag dannes utenpå, helt til du er ferdig utvokst og kun har hardt beinvev i knoklene. Ved gjennomføring av tunge løft kan du skade disse myke endene.

Du kan fint trene mange dager på rad, også opp til to økter om dagen, men det er viktig at ikke all treningen er med høy intensitet. Hovedvekten av øktene bør være av lav intensitet, mens noen økter, f.eks. 3 økter i uka er med skikkelig høy intensitet. Som sagt....lytt til kroppens signaler. Så lenge du føler deg i fin form vil all treningen gi deg en utrolig god helsemessig utvikling, og du vil oppnå å være et sterkt og sunt menneske:)

Lykke til videre med all treningen!!!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om tobakk?

Hva er den største risikoen ved å røyke?