Hopp til hovedinnholdet

Tips til utholdenhetstrening? Er jeg tykk?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! :) Jeg er jente 15 år. Jeg har en skade i kneet, det "kan dras ut av ledd", hva burde jeg gjøre med skaden? Jeg trener 15 timer i uka, men føler at kondisen er like lav og fæl uansett hva jeg gjør. Jeg jogger 3 ganger a 30 min. Men har du noen gode tips til andre utholdnings treninger?? Jeg veier 58 kg, og er 172 cm høy, er jeg tykk? Jeg føler meg hvertfall utrolig tykk, og jeeg spiser ikke veldig mye og er utrolig opptatt av mat og helse, hva burde jeg gjøre?? Jeg har ikke had mensen på lenge, er det normalt? Mvh Usikker jente

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

Du er ikke tykk, og veier ikke for mye i forhold til høyden din. Det er  positivt at du er opptatt av kosthold og av å leve en sunn livsstil, med regelmessig trening:) Det vil gi deg utrolig mange positive helsegevinster, og en gunstig kroppssammensetning.  Husk at det er viktig å spise regelmessig og nok, og spesielt når du trener så mye.  Hvis kroppen din ikke får tilgang på næring i forkant av treninger, vil den tære på lagrene, og du vil få mindre utbytte av treningen.

 

Først litt om utholdenhetstrening. For å få større effekt på kondisjonen kan du prøve å trene med høyere intensitet. Jogging er bra som grunnlag, men intervalltrening, med høy intensitet, gir mye større effekt på kondisjonen. Du kan lese mer om intervalltrening ved å klikke her (litt ned i artikkelen).

 

Når det gjelder den skaden du prater om synes jeg du burde snakke med legen din, og få henvisning videre til fysioterapeut eller idrettslege, som kan se direkte på kneet ditt.

 

Under ser du noen råd til et sunt kosthold, du kan jo titte på disse hvis du trenger tips:

*Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker)
* Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, magre yoghurter med minst mulig sukker, gulost)
* Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt/røkt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg, kylling som pålegg og middag, roastbeef, magre leverposteier, renskåret kjøtt)
* Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, etc)
* 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider.
* Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger i stedet for hardt smør.

 

 At du spiser for lite, kan være grunnen til at du ikke føler at kondisen øker til tross for mye trening.  Hvis du spiser lite og trener mye, kan nok også dette være grunnen til at du ikke har hatt mensen på en stund.  Det kan da være et signal fra kroppen som du bør ta hensyn til.  Vi vil råde deg til å ta en prat med for eksempel helsesøster på skolen din om det med at mensen har uteblitt.  Kanskje kan hun også hjelpe deg med en henvisning i forhold til kneet ditt eller en vurdering hos en fysioterapeut i kommunen. 

 

 

Vennlig hilsen treningskonsulenten, helsesøster og ernæringsfysiologen, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Kostholdsanbefalinger til idrettsutøvere

Spiser eple og trener (colourbox.com)

Det er en myte at kosttilskudd i store mengder er det som skal til for å lykkes innen idretten. Et godt kosthold er viktig for idrettslig prestasjon, og stort sett vil et variert kosthold alene være tilstrekkelig – uten noen form for tilskudd!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett