Hopp til hovedinnholdet

Krav for å komme inn på NTG? Får jeg i meg for lite mat? Sover jeg for lite?

Gutt 14 år
 

Spørsmål

Hei:) Jeg er en gutt på 14 år og svømmer aktivt. Jeg vill gjerne gjøre det bedre innenfor svømmesporten, jeg trener 4-7 ganger i uka pleier å ligge på 5 økter. Jeg jobber bra på de fleste treninger, så jeg tror ikke det er er treningsinnsatsen det er. Jeg tror kansje det kosthold og søvn som setter en liten stopper for prestasjonene mine, hva tror du? Jeg prøver og spise sunt og føler jeg får til dette, men tror ikke jeg får i meg nok mat og tror det er mest protein jeg mangler... Jeg prøver å ha et måltid med egg, fisk eller kjøtt vær dag men allikevel tror jeg ikke jeg får i meg nok næring. Noen tips til hvordan jeg kan spise mer? Når det gjelder søvn, tror jeg det blir et lite underskudd der å. Jeg legger meg 22.00 og sovner kansje 23.00 også står jeg opp 07.30 da er jeg veldig trøtt så trenger litt tips til hvordan jeg kan sove bedre. Når jeg har morgentrening står jeg opp kl 05.00, da føler jeg at jeg blir veldig trøtt på skole hverdagen, dette har vel kansje litt med mat og gjøre å? Også er det dette med morgentrening, 2 ganger i uken har jeg morgentrening men spiser kunn en yougert før trening... Vet ikke helt hva jeg bør spise før morgentrening. Tusen takk for hjelpen og håper på svar:) Og foresten vet du krav til å komme inn på NTG svømming? Hilsen svømmer på 14 år:)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Begynner med inntakskrav ved NTG svømming. Du kan finne god informasjon om dette ved å klikke her. For mer informasjon om NTG svømming kan du klikke i menyen for idretter og finne svømming. NTG gir tilbud om svømming i Bærum og Tromsø.

 

Jeg synes det virker som du har en god og passende treningsmengde for å oppnå bra resultater.

 

Rundt 7-9 timer søvn anbefales, og du ligger innenfor dette. I harde treningsperioder kan du også innføre en ettermidddagslur på 1 time.

 

Når du trener så mye trenger du nok energi. Det er svært viktig at du spiser nok og riktig for å yte best.

 

Morgentreningen din begynner jo ganske tidlig og det er kanskje vanskelig å spise så tidlig. Men du kan alltids ha frokostblanding i yoghurten din. Her er noen gode typer som gir deg energi: Axa Multi Crush, Axa go' dag frukt eller nøtter eller havregryn og tørket frukt. Velg noe du syns ser godt ut. Det fins også lettvint havregrynsgrøt som bare skal tilsettes kokt vann, kanskje dette kan være noe?

 

Hver dag bør du spise ca 6 måltider. 4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og kveldsmat) med maks fire timers mellomrom og 2 mellommåltider (for eksempel mellom frokost og lunsj, og mellom lunsj og middag). Kanskje du i tillegg trenger noe rett etter trening. Hvis du har to treningsøkter på en dag, er det fint å få i seg litt mat rett etter trening (banan, yoghurt eller brødskive).

 

Det er fint at du spiser egg, kjøtt eller fisk hver dag. Tips:

  • Til lunsj: brødskiver med tunfisk/makrell i tomat/laksepostei (stabburet har kommet med laks på boks, samme type boks som makrell i tomat) og majones. Melk som drikke.
  • Frokost i helgene: 1 egg lørdag og søndag
  • Middag: kjøtt, kylling eller fisk sammen med poteter, ris eller pasta, og grønnsaker. Det er viktig at du også får i deg mye karbohydrater (som i poteter, ris, pasta og brød). Dette bygger opp lagrene dine i musklene og gjør at du yter bedre.
  • Kveldsmat: brødskiver med kjøtt- eller fiskepålegg. Melk som drikke.
  • Husk at melkeprodukter også inneholder mange av de gode proteinene du trenger. For eksempel i melk og yoghurt.

Lykke til med treningen og kostholdet.

 

Vennlig hilsen treningskonsulenten og ernæringsfysiologen, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett