Hopp til hovedinnholdet
Jente
 

Spørsmål

Hei :) jeg er ei jente på 13 år, er 1.59cm og veier 48 kg ca. Når jeg veier meg så er det alt fra 45-49 så...er jeg overvektig? I det siste har jeg lagt på meg litt. Jeg merker det spesielt rundt magen. Jeg har hatt flat mage før. Da trente jeg spensthopp, situps og armhevinger i tillegg til dans. Jeg danser fortsatt, men har nesten sluttet med det andre. Hjelper deg om jeg begynner med det igjen? Jeg danser 3 ganger i uka og har gym to ganger i uka. Dette spiser jeg i løpet av en dag: frokost: Havregrynsgrøt mellom: 1 frukt lunsj: 2 brødskiver eller 1 toast. middag: det som blir servert og jeg liker veldig godt å ha grønnsaker til. Kveld: Er ikke alltid jeg spiser kveldsmat, men kanskje en mandarin eller en yoghurt. Jeg drikker heller ikke brus eller saft. Så jeg drikker bare vann og melk i ukedagene. Kanskje sjokolademelk i helga. Er dette bra kosthold? Og hva kan jeg forbedre? :)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Du har en fin vekt i forhold til din alder og høyde, og du er en helt sunn og normalvektig jente.

Kjempefint at du prøver å være mye i aktivitet, dans og gym 3-4 ganger i uka er veldig bra. Husk at du skal være i aktivitet i minst 60 minutter hver dag, og da bør man bli svett og varm.

 

Når det gjelder kostholdet ditt høres det i stor grad ut som du spiser sunt. Flott at du passer på å ha faste måltider og spiser sunne matvarer. Havregryn er en fin måte å starte dagen på, da det gir deg mye sunn energi gjennom langsomme karbohydrater og mye fiber som metter lenge. Lunsj kan gjerne bestå av brødmat og pålegg, pass også på å ha litt grønnsaker/salat til. Supert at du liker grønnsaker til middagen, det er det måltidet i løpet av dagen der det er lettest å få i seg en del grønnsaker. Så det skal du bare fortsette med. Kveldsmat er det ikke alle som spiser, men det avhenger jo av hvor mye man har spist ellers i løpet av dagen. Hvis du er sulten når du legger deg, eller helt utsultet når du våkner, så anbefaler jeg at du spiser et lite kveldsmåltid hver kveld. Det kan godt være litt yoghurt med minst mulig sukker, eller en frukt slik du pleier å ha. Noen ganger er det sikkert godt å variere med en liten brødskive eller knekkebrød med pålegg også.

 

Godt å høre at du ikke drikker saft og brus. Vann er den beste tørstedrikken, og melk gir mye gode næringsstoffer. Litt sjokolademelk i helgen er jo ikke så farlig, det er nok bare sunt å unne seg litt ekstra godt en dag i uken, pass bare litt på så det ikke blir så store mengder sukker og snop.

 

Jeg synes du gjør en god jobb med kostholdet ditt. Men her skal du også få noen generelle kostholdsråd: 

Frokost, lunsj, middag og kvelds og gjerne 1-2 mellommåltider er bra. Å drikke vann som tørstedrikk er i tillegg en god vane.

Det er viktig at du spiser deg passe mett til hvert måltid, ikke for mye, og ikke for lite. Det er veldig viktig at du spiser nok mat. Dersom du ikke gjør det, vil det føre til at du taper muskelmasse og forbrenningen blir dårlig. 

 

Komponer måltidene dine med sunn og næringsrik mat, som de matvarene i listen nedenfor:

*Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker)
*Meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, yoghurter med minst mulig sukker, ost av forskjellige slag)
*Kjøtt og kjøttprodukter (for eksempel kokt skinke, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
*Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, etc)
*2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider.
*Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger.
*Erter, bønner og linser.

 

Pass på å spise nok fisk, både som pålegg og til middag. Det kan være lurt å ta tran hver dag for å sikre at du får nok vitamin D.

 

Bra at du har fokus på et sunt kosthold og det å ha en sunn kropp! Det er en lur investering i din helse, og noe du kommer til å ha glede av gjennom livet. Ikke stress og tenk så mye på vekt. Husk at du er i en alder hvor kroppen vokser og på vei inn i puberteten - da er det naturlig at kroppen forandrer seg. Pass på at du er sunn og fornøyd og i nok aktivitet så går dette kjempebra skal du se. Lykke til videre:)

Med vennlig hilsen

Ernæringsfysiologen, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett