Hopp til hovedinnholdet

Hvordan få stram mage og stram navle?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg vil ha en strammere mage på tre uker. Jeg er helt normal, men navlen min går nedover.. og jeg vil at den skal være oppover og være som en strek. Jeg har ikke så veldig stram mage, men den er ikke så veldig stor. Hva kan jeg gjøre? Det er veldig mange som har større magen enn meg, men har fremdeles en rund navle.. og den øverste delen på navlen min går nedover. Syns det er litt rart i og med at jeg ikke er feit eller noe sånt, mens andre som er større enn meg har en synlig navle. Hva skal jeg gjøre for å få strammere mage og en stram navle?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Vårt beste tips er å kombinere et sunt kosthold med fysisk aktivitet. Prøv å unngå for mye sukker og dårlig fett. Dårlig fett finnes blant annet i potetgull og pommes frites, og sukker er det mye av i spesielt brus og godteri. Et variert og sunt kosthold anbefales, med høyt inntak av grønnsaker, frukt, fisk, kjøtt, egg, melk og melkeprodukter (gjerne lette), grove kornprodukter, bønner og belgfrukter.

 

All aktivitet utover hvile bidrar til å øke fettforbrenningen, noe som igjen vil føre  til at mer fett forbrukes for å gi deg energi fremfor å forbli lagret på kroppen. For å få strammere mage er det viktigst å øke din samlede fettforbrenning, og da er utholdenhetstrening mest effektivt. Les mer om utholdenhetstrening i artikkelen "utholdenhetstrening" lenket til under svaret!

 

Kombinert med utholdenhetstreningen kan du trene styrke, gjerne for hele kroppen, og spesielt for magemusklene. Ulike situpsvarianter fungerer bra. Du kan finne styrkeøvelser for hele kroppen ved å klikke her

 

Ved å kombinere de to treningsformene vil du øke fettforbrenningen betraktelig, samtidig som muskelmassen opprettholdes og eventuelt økes noe. Da vil du oppleve at både mage og resten av kroppen blir noe strammere. For å få skikkelig effekt anbefales 3-4 utholdenhetsøkter og 2-3 styrkeøkter i uka. Hvis du synes dette er for mye legger du treningsmengden noe lavere. Jo mer aktivitet, jo bedre effekt, og for å oppnå noe effekt på tre uker må du virkelig stå på. Vanligvis tar det litt lengre tid før en kan se særlig forskjell, men kanskje du klarer det på tre uker? Prøv å finne aktiviteter du liker bedre enn andre, og husk at variasjon er bra. Hold gjerne på med masse forskjellig fysisk aktivitet og ha det moro med det:)

 

Lykke til

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett