Hopp til hovedinnholdet

Div spm. Bli kraftigere? Mindre fett på mage?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei :-) Jeg har ett par problemer, som jeg virkelig håper dere har svar på! 1. Jeg er tynn. Ikke sykelig tynn, men litt under gjennomsnittet. Jeg har ganske små pupper, og flat rumpe. I tillegg har jeg tynne armer og ben, men jeg har dette fettet nederst på magen, og på hoftene. Dette er ganske irriterende, for jeg vil legge på meg ellers på kroppen samtidig som jeg vil bli kvitt dette fettet. Hva skal jeg gjøre? 2. Jeg har ganske brei brystkasse, sett fra siden av. Går det ann å gjøre noe med dette? Det er ikke fint i seg selv, men puppene mine ser bare enda mindre ut på grunn av dette. 3. Jeg er gaaanske tynn nederst på leggen, og ved ankelen, er det noen muskler der jeg kan trene opp for å bli større på det området? 4. Jeg har en anelse bart. Men går det ann å svette den bort? Har nemlig hørt at gutter som går mye med lue på mister håret tidlig, fordi det "svetter" av. Kan jeg gjøre noe lignende på barten? 5. Jeg har som sagt dette fettet nederst på magen, men eller enn det er magen min litt løs, har dere noen øvelser mot dette? 6. og til slutt, vet dere noen øvelser for å få litt volum på rumpa? på forhånd, takk :-)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Jeg slår sammen noen av spørsmålene dine og svare på de samlet. Spørsmål 1,2,3,5 og 6 kan jeg svare på felles. Spørsmål 4, som omhandler å "svette" bort hår/bart kan jeg ta først. Det kan være at man kan miste hår hvis hårsekkene ikke får luft, og at det kan forsterkes ved å bruke lue, men jeg tror ikke det går å svette bort håret, og heller ikke en bart. Jeg vet at noen napper hvis det blir problematisk mye bart, men kanskje er det bare du som legger merke til den? 

 

Så til spørsmål om trening. For det første så kan du fortsatt utvikle større pupper, og utviklingen kan vare et par år til. Når det gjelder ønske om å bli litt kraftigere bygd vil styrketrening være det mest effektive. Det gjelder for overkroppen, rumpa og leggene (spørsmål 1, 3 og 6). Det samme gjelder også for å styrke musklene i magen (spørsmål 5). Du kan trene styrke enten som yoga, pilates, hjemmetrening eller på treningssenter (familiemedlem til du fyller 16 år). 2-3 ganger i uka kan du trene styrke for hele kroppen. Velg ut øvelser slik at du trener både lår, legger, rumpe, mage, rygg, bryst, skuldre og armer. Du kan finne mange gode øvelser ved å klikke her. Andre gode øvelser kommer her: (klikk på navnet for informasjon/video)

Knebøy (lår, rumpe)

Tåhev (legg)

Pushups (bryst, skulder, armer)

Hangups/pullups/chins (rygg, armer)

Skulderpress (skulder)

Situps og rygghev (mage og korsrygg)

 

Du trenger ikke bruke vekter når du trener, men hvis du ikke blir sliten av å gjennomføre øvelsen etter 12-15 repetisjoner kan du prøve å finne noe som egner seg som "vekter". Kanskje du tar på deg en ryggsekk med litt innhold ved øvelsen knebøy og tåhev? Ved øvelse for skuldre kan du finne noe å løfte. Bruk fantasien, men vær nøye med løfteteknikk. Hold ryggen rett gjennom hele bevegelsen!

 

Utfør 2-3 serier for hver øvelse du velger, og prøv å ta så mange repetisjoner hver serie som du orker. Ikke bruk mer belastning enn at du klarer minimum 10 repetisjoner. For noen øvelser vil du ikke klare så mange repetisjoner etter hverandre, men prøv å ta så mange som mulig. Mellom seriene kan du ha pause på 1-2 minutter før du starter på ny. 2-3 slike økter i uka, f.eks. mandag, onsdag og lørdag vil føre til at du utvikler muskulaturen til å bli større og sterkere. Også skjelettet vil du styrke ved slik trening. Jeg vil anbefale deg å få veiledning i starten, slik at du vet du utfører øvelsene korrekt!

 

Hvis du kombinerer styrketreningen med litt aktiviteter som krever utholdenhet, f.eks. aktiviteter som innebærer løp, vil du også øke fettforbrenningen mye. Prøv å være fysisk aktiv hver dag, og hold på med aktiviteter du liker bedre enn andre. Kjenn at du blir sliten i muskler og pust, og du vil jobbe bra mot målene dine:)

 

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett