Hopp til hovedinnholdet

Hvilke apparater eller trening for mindre fett?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har ett lite problem med at jeg er veldig brei rundt hoftene(har desverre ikke mål) og samtidig har fett rundt magen og på låra. Så da har jeg tenkt til å starte på treiningsstudio, men lurte på hvilke apparater eller trening jeg burde bruke får å få mindre fett rundt magen og slik at jeg ikke ser like brei ut! Takk på forhånd! :-)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Det som vil være mest effektivt for å nå de målene du har fortalt om er å ha hovedfokus på typisk utholdenhetstrening, som å jogge, sykle, svømme, ro, danse, step, aerobic, osv. Slik trening vil øke energiforbruket ditt i stor grad, uten at du oppnår særlig økning i muskelmasse. Energiforbruket består i hovedsak av karbohydrat- og fettforbrenning, så ved å øke det samlede energiforbruket vil blant annet fettforbrenningen øke. Da er utholdenhetstrening mest effektivt. Likevel er styrketrening også effektivt, og en kombinasjon av utholdenhetstrening og styrketrening vil være kjempe bra:)

 

Jeg vil anbefale deg å trene hele kroppen, uansett om det er enkelte kroppsdeler du ønsker forandring. Ved å trene hele kroppen vil forbrenningen være høyere enn hvis du kun trener enkelte deler. Velg derfor apparater som trener så mye som mulig av kroppens muskulatur. Det innebærer spesielt trening av lår, rumpe, mage, korsrygg, øvre del av rygg, skuldre, bryst, armer og legger. Hvis du trener veldig mye styrke kan du oppleve å få markert større muskler, men det kreves mye styrketrening før jenter får stor muskelvekst. Det er store individuelle forskjeller i hvor mye trening som skal til før en får større muskler, men du trenger trolig ikke bekymre deg for å få for store muskler selv om du trener styrke 2 økter i uka. Hvis du i tillegg gjennomfører 3 utholdenhetstreninger i uka vil du oppnå å øke fettforbrenningen i stor grad og i tillegg opprettholde muskulaturen og styrke skjelettet:)

 

Når det gjelder hvilke apparater du burde trene tror jeg det kan være lurt av deg å ta kontakt med personalet på treningssenteret for å få en veiledningstime i starten. Da kan du få vist hvordan ulike apparater gjennomføres på best mulig måte, og få et utvalg av apparater som trener hele kroppen bra. Jeg kan i tillegg vise til en link som viser videobeskrivelse av mange gode styrkeøvelser for hele kroppen. Se på øvelser som knebøy, markløft, benkpress, skulderpress, nedtrekk, roing, tåhev, situps og rygghev. Du finner øvelsene i menyen til høyre. Klikk her for å komme til siden

 

For mer informasjon om ulike metoder å trene utholdenhet på kan du se i artikkelen vist til under svaret:)

 

Lykke til videre

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Fakta om kondisjonstrening

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Hvordan bør du trene utholdenhetstrening? Treningseksperten vår gir deg tipsene!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett