Hopp til hovedinnholdet

Hvordan få vekk fettet på armene?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Hvordan kan man få trent vekk fettet som ligger foran og bak armene. Når jeg tar ned armene får jeg store 'fleskekuler' både foran og bak armene. Jeg er godt trent ellers, og trener 4 ganger i uken, men dette vil bare ikke vekk. Syns det er ganske flaut også, så hva kan jeg gjøre for å få det fortest mulig vekk?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Så bra at du trener jevnlig og trives med det:)

Siden det ikke er mulig å øke fettforbrenningen lokalt, altså f.eks. kun på armene, vil det mest effektive være å øke den samlede fettforbrenningen. Da er typisk utholdenhetstrening best. Likevel vil armene føles strammere hvis du trener styrke for muskulaturen i armene. Siden du trener 4 økter i uka vil jeg anta at du trener noe utholdenhet? Jeg vil derfor ikke fokusere på utholdenhetstrening her, men si litt mer om styrketreningen. Du kan lese mer om utholdenhetstrening i artikkelen vist til under svaret hvis du ønsker:)

 

Du kan f.eks. trene styrke 2 økter i uka. Jeg vil anbefale deg å begynne økta med oppvarming, som å jogge eller sykle i 5-10 minutter. Deretter kan du starte selve styrkeøkta med noen øvelser som trener armene i tillegg til annen muskulatur, før du til slutt i økta gjennomfører noen øvelser som går spesielt på musklene i armene for å slite deg helt ut. En treningsøkt kan bestå av disse øvelsene: Armhevninger (push ups), kroppshevinger (hang ups/pull ups/chins), dips, bicepscurls. Klikk på øvelsen for å se instruksjon.

 

Ved bicepscurl kan du f.eks. løfte en stein eller noe annet tungt for å øke belastningen noe. Tilpass belastningen slik at du blir skikkelig sliten når du kommer opp i 10-20 repetisjoner, og utfør så mange repetisjoner du klarer hver serie. Etter en serie kan du ta en pause på 1-2 minutter før du gjennomfører en serie til, til utmattelse. Utfør 2-3 serier for hver øvelse, og hver serie til utmattelse. Husk å drikke vann både før, under og etter trening, og direkte etter trening burde du få i deg litt næring, f.eks. en banan eller annen frukt:)

 

Kombiner utholdenhetstrening med slik styrketrening, så vil du både øke fettforbrenning og stramme opp muskulaturen:)

 

Lykke til med treningen fremover!

 

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Fakta om kondisjonstrening

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Hvordan bør du trene utholdenhetstrening? Treningseksperten vår gir deg tipsene!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett