Hopp til hovedinnholdet

Spisevaner og treningseffekt

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg trener ca. 5 ganger i uka, varierer da mellom fotballtrening, styrke og utholdenhetstrening. Problemet er bare det at jeg spiser en god del sukker og mat utenom, og føler derfor at jeg ikke går ned i vekt men eventuelt går opp. Er det slik? Kan mine dårlige spisevaner hindre meg i å ta av selv om jeg trener mye?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Ja, dine spisevaner har helt klart påvirkning på treningseffekten og på kroppssammensetningen din. Du trener relativt mye, men likevel har kostholdet betydning for vekt og fettprosent. Likevel kan vektopprettholdelsen din også skyldes at du trener en del styrke og intensiv utholdenhetstrening, noe som stimulerer til en viss økning i muskelmasse. Siden muskler har større tetthet enn fett vil muskler veie mer i forhold til volum enn fett. Både muskler og skjelett har stor innvirkning på vekta, i tillegg til fettmengde.

 

Når man trener har man et høyere energiforburk enn når man ikke trener. Og jo mer man trener, jo høyere energiforbruk har man. Det vil derfor være vanskeligere å legge på seg (i form av økt fettmasse), når man trener, fordi kroppen bruker mer energi på den økte forbrenningen både under og etter trening. Å bare se på vekten kan være et upresist mål på om du har gode eller dårlige spisevaner. Den økte vekten kan som nevnt være et mål på økt muskelmasse, og det er jo en positiv effekt av treningen! Et bedre mål er hvordan du selv føler deg og om du merker endringer på kroppen din.

 

Du skriver at du spiser en god del sukker og mat utenom. Det er mye kalorier i matvarer med tilsatt sukker, som sjokolade, godteri, brus osv. samtidig med at denne type matvarer ikke metter så mye. Prøv derfor å redusere på inntaket av disse matvarene. Ved å spise regelmessige måltider, og å ikke bli kjempesulten mellom to måltider, så reduserer man sannsynligheten for at man blir fysen på noe søtt. Pass på at du får i deg nok mat i løpet av dagen, inntak av mat er viktig både før og etter trening.

 

Lykke til videre!

 

Vennlig hilsen ernæringsfysiologen og treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett