Hopp til hovedinnholdet

Trener jeg nok for å få markerte magemuskler?

Gutt 17 år
 

Spørsmål

Hei, jeg har nå tenkt å starte å trene igjen. Planen er å få synelige sixpack abs til sommeren så jeg har ca 9 måneder på meg. Jeg har begynt å jogge 2-3 ganger i uken så jeg får kondsjonen på plass igjen til vinteren så jeg kan begynne med langrenn istedet. Jeg spiser like mye som en gjennomsnittlig 17åring (Gutt) og jeg har sluttet helt med godteri, boller og brus. Så spørsmålet mitt er. Er det mulig og å få synelige sixpack abs ved bare å langrenn 3 ganger i uken, komme hjem å gjøre mage øvelser som sit-ups etc? Eller må jeg også gå på en viss diett?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Hvor mye man må trene for å få markerte magemuskler varierer mye fra person til person, og årsaker til dette er genetiske faktorer og hvor høy hvileforbrenning man har. Noen har høyere forbrenning enn andre, og vil dermed forbruke mer fett enn de med lavere forbrenning, selv om treningsmengden er like stor. Derfor er det ikke lett å si med sikkerhet om du vil oppnå markerte magemuskler ved å trene slik du har forklart. Løping/langrenn til sammen tre økter i uka + mageøvelser i etterkant er antakeligvis ikke nok for å få helt markerte magemuskler. Du trenger ikke på gå diett, men spise normalt sunt og variert. Ved å holde deg unna mye tilsatt sukker (godteri, brus og boller) vil du helt klart komme nærmere målet ditt om å få mer markerte muskler, men i tillegg kreves (for de fleste) mye trening. 

 

3 økter i uka er selvfølgelig mye bedre enn ingen ting, men om det er nok for å få vekk fettet utenpå magemusklene tviler jeg på. Løping/langrenn er riktignok meget gode aktivitetsformer for å oppnå økning i fettforbrenning, og det er lurt å fokusere på slik trening for å nå målet ditt. Jeg vil tro du må øke treningsmengden noe utover, men begynn gjerne med 3 økter i uka. Situps/mageøvelser kan du gjerne trene annenhver dag, og det er viktig at du tar deg godt ut hver gang du trener slik styrke. Slik trening øker "desverre" ikke fettforbrenningen i særlig grad, og bør ikke være hovedfokus dersom du ønsker mer markerte magemuskler. Musklene vil øke noe i størrelse, og kan på den måten enklere bli markerte, så det er absolutt verdt å trene styrke for magen også, men hovedfokus bør ligge på utholdenhetstrening.

 

Etter en stund kan du øke til 4 økter i uka, og etter en ny periode (3-4 uker) kan du øke til 5 økter i uka. Prøv å fordele relativt jevnt hvor mange økter du trener med lav contra høy intensitet. Ved 4 økter utholdenhet i uka kan 2 være av lav intensitet og lang varighet (jogge/gå på ski i 1-3 timer) og 2 økter være intervalltrening. Les mer om intervalltrening i artikkelen vist til under svaret!

 

Det kreves altså mye trening, og et sunt og variert kosthold for å oppnå markerte magemuskler, og noen vil måtte jobbe mye hardere enn andre for å oppnå dette. Dette skyldes våre genetiske forutsetninger og forbrenning ved hvile. Du kan øke hvileforbrenningen ved å øke din kondisjon (ditt maksimale oksygenopptak), men også ved å øke muskelmassen din. Styrketrening for hele kroppen vil derfor kunne øke din fettforbrenning ved hvile. Les mer om styrketrening i artikkelen vist til under svaret!

 

Lykke til videre og stå på!


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett