Hopp til hovedinnholdet

Hvorfor føler jeg meg så sliten? Hvordan bedre kondisjonen?

Jente
 

Spørsmål

Hei, jeg er en jente på snart 15 år som går i niende klasse på ungdomsskolen. I det siste har jeg blitt veldig fort sliten, uten å ha gjort noe spesielt. I gymtimen hadde jeg beep - test, og jeg følte meg sliten på level 1.. Jeg har egentlig alltid vært i grei form, men plutselig nå så kollapser jeg helt bare jeg ser på joggeskoene. Hvorfor? Jeg lurer også på noen andre ting: -Hvordan bør jeg trene for å få enda bedre kondisjon, også nå som det er kaldt? (jeg blir veldig lett forkjølet, uansett hvor mye klær jeg har på) -Hvor mange ganger bør jeg trene i uken for å bedre kondisjon? -Går det an å kombinere styrke og kondistrening samme dag? (feks ta situps og pushups etter en løpetur) -Hvordan styrke bør jeg trene for å få "harde" muskler i armer og mage? -Hva må jeg gjøre for å få vekk "magefettet"?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Hvis du plutselig har begynt å føle deg slapp og sliten kan du ha mangel på viktige næringsstoffer. Du kan oppsøke lege og finne ut om du mangler f.eks. jern. Jernmangel vil føre til at du blir fort sliten. Jeg ville funnet ut av dette først!

 

For å få bedre kondisjon vil spesielt intervalltrening med høy intensitet være effektivt. En intervallform som blir anbefalt betegnes som 4 x 4. Dette betyr å ha 4 harde arbeidsperioder hvor hver periode har en varighet på 4 minutter. Hver arbeidsperiode følges av en hvileperiode på 2 minutter for at kroppen skal bli klar for neste harde drag. Mot slutten av hvert drag skal du være skikkelig sliten (ca 90% av maksimal hjertefrekvens dersom du bruker pulsklokke, eller hive etter pusten og ikke klare å snakke uten besvær hvis du ikke bruker pulsklokke). 

Prøv å holde så å si samme tempo på alle dragene (første drag noe roligere enn de tre neste). En slik treningsøkt tar i seg selv ikke mer enn 25 minutter, men husk å varme opp i 5 - 10 minutter før start, og gjerne hold deg i rolige bevegelser 5-10 minutter etter siste arbeidsperiode for å fremme restitusjonen. Som eksempel på treningsform trekker jeg fram løping (i svak motbakke hvis mulig, for å holde tempoet lavere, men pulsen høy), men også andre treningsformer kan benyttes til denne type trening, f.eks. sykkel, ski, skøyter, svømming.

Slik trening er slitsomt, og føles ofte ubehagelig og kanskje litt vondt i begynnelsen, men fremgang merkes raskt, og treningen gir utrolig god effekt på utholdenheten og på fettforbrenning. Etter noen gjennomføringer kjennes det ikke lenger ubehagelig og vondt, bare slitsomt, noe det skal og må være for at du skal oppnå ønsket effekt. 

 

Minimum 1 slik økt i uka, gjerne 2-3, vil føre til en relativt rask bedring i kondisjon. Du kan variere når det gjelder varighet på periodene fra økt til økt hvis du synes det er kjedelig å trene helt likt hver gang. Noen økter kan du f.eks. utføre pyramideintervall, hvor de forskjellige arbeidsperiodene har ulik varighet, f.eks 1. min., 2 min., 3 min., 4 min., 3 min., 2 min., 1 min. Hvileperiodene i mellom kan være på halvparten av arbeidsperioden du akkurat har gjennomført.

 

I tillegg er rolige økter med lavere intensitet bra, gjerne etterfulgt av styrketrening som du beskriver. Det går helt fint å kombinere slik. Langrenn og løping er aktiviteter som kan gjennomføres på vinteren. Sørg for å få av svett tøy raskt etter endt trening (før du blir kald igjen) og få i deg næring raskt. Da burde du ikke bli syk, selv om det er relativt kaldt ute. Ellers kan svømming eller spinning være gode alternativer som kan gjennomføres innendørs.

 

Ved å trene utholdenhet 2-4 økter i uka + styrke 1-2 økter i uka vil du øke energiforbruket i relativt stor grad, noe som vil føre til at mer fett forbrukes for å gi deg energi fremfor å forbli lagret på f.eks. magen. Du vil altså redusere fett fra magen ved å f.eks. løpe, gå på ski, sykle, svømme osv., og ved å trene noe styrke i tillegg vil du opprettholde og evt. øke muskelmassen noe. For styrkeøvelser kan du klikke her.

 

Lykke til videre:)

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett