Hopp til hovedinnholdet

Vil det være lettere å løpe hvis jeg veier mindre? Hvordan løpe godt?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei. :-). Jo, saken er den at jeg har lyst til å bli mye flinkere til å løpe og jogge (både korte og lange avstander). Jeg er virkelig ikke flink til å jogge (eller løpe) og bli veldig andpusten med en gang. 1. Jeg er litt tung, vil det bli lettere å løpe/jogge hvis man ikke veier så mye? Altså, vil det lønne seg å miste noen kg? 2. Hvordan bli flink til å jogge/løpe hvis du starter fra bunnen av? Hvor ofte, hvor lenge, osv. På forhånd tusen takk for svar. Det er utrolig fint å ha en nettside å vende seg til med spørsmålene sine. :-) . Hilsen ei jente som har lyst til å bli flinkere til å jogge og løpe.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Ja det er enklere å løpe hvis man er normalvektig. Det blir også enklere å jogge jo mer du gjør det. En annen fordel er at løping/jogging vil bidra til vektkontroll og øke fettforbrenning. Det viktigste du kan gjøre for å bli bedre til å jogge/løpe er gjøre dette flere ganger i uka framover. Du kan gjerne starte med å gå turer, hvor du jogger helt rolig så lenge du orker, så går litt, så løper litt raskere, så går litt, så jogger rolig igjen så lenge du orker før du avslutter med litt til gange. Sørg for å løpe på mykt underlag, helst skogsstier eller lignende eller tredemølle med god demping. Asfalt bør unngås. Grusveier er bedre, men best er myke skogstier. 

 

Du kan også bruke andre treningsformer for å øke fettforbrenningen, og dermed gå noe ned i vekt, hvis du synes løpingen blir for tungt. Sykle, danse, gå på ski eller skøyter, svømme eller lignende vil både øke forbrenningen og gi effekt på din utholdenhet, noe som vil bidra til at du kan jogge og holde ut lengre. Prøv gjerne å variere i treningsformer, men minimum en økt uka bør være jogging/løping (evt. kombinert med gåstrekninger når du blir for sliten). Prøv å trene utholdenhet minst 3 ganger i uka, gjerne 4 økter. Varigheten bør minimum være 30 minutter, gjerne rundt 1 time. Husk at du kan ta korte pauser og roe helt ned inn i mellom:)

 

Lykke til!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett