Hopp til hovedinnholdet

Tips til å trimme vekk magefett?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg begynner å føle meg litt småfeit, og lurer derfor på om et finnes noen effektive måter å trimme vekk magefett. Sånn som om man må ta situps eller hva det nå enn skulle være. Vær så snill, svar meg, jeg orker ikke lenger å gå i svømmehallen på grunn av dette.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Du ønsker å trene mer, og dermed oppnå en økning i fettforbrenning, slik at mer fett forbrukes for å gi deg energi fremfor å forbli lagret på kroppen. All bevegelse, all aktivitet utover hvile vil bidra til økt fettforbrenning i forhold til å være i ro, så min anbefaling er at du øker aktivitetsnivået ditt noe hver dag. Hold på med variert fysisk aktivitet, og fokuser på aktivitetsformer du liker bedre enn andre. Det er faktisk slik at du forbrenner mye mer fett på magen av å jogge, sykle, svømme, gå på ski eller skøyter enn du gjør av å ta situps. De mer omfattende aktivitetsformene som aktiviserer kroppens største muskulatur (spesielt musklene i lår/rumpe) gir et mye høyere energiforbruk enn styrkeøvelser for magen.

 

Som sagt kan du velge aktivitetsformer ut fra hva du liker. Tenk gjennom og prøv ut aktiviteter, og husk at variasjon er bra. Hold derfor gjerne på med mange ulike treningsaktiviteter. Kanskje du liker en form for ballspill (for eksempel håndball, innebandy, basketball, volleyball, fotball), turn, friidrett, ski, skøyter (rulleski/rulleskøyter), gå turer, jogge, sykle, danse, hoppe på trampoline eller lignende? Kanskje du også får med deg en venn eller venninne som har lyst til å trene mer? Eller du kan trene til musikk hvis du liker det:)

 

Ta utgangspunkt i hvor aktiv du er til daglig, og legg inn litt mer fysisk aktivitet hver dag. 30 - 60 minutter ekstra fysisk aktivitet/trening hver dag vil gi deg utrolig mange gode effekter på din helse, utholdenhet og styrke, i tillegg til å gi en vesentlig økning i forbrenningen. 

 

Du nevnte situps i spørsmålet, og situps er en fin styrkeøvelse for magemusklene. Trene gjerne styrke for mage og korsrygg flere ganger i uka. Slik trening vil styrke muskulaturen i stor grad, og hvis du kombinerer litt styrketrening med for eksempel løpeturer eller sykkelturer vil du få god helhetlig trening. Du kan finne øvelser for mage og korsrygg ved å klikke her.

 

Sett gjerne opp en enkel treningsukeplan som forklarer når og hvordan du skal trene/være fysisk aktiv. Kanskje du ønsker å gå en lengre tur 2 ganger i uka, løpe 1 gang i uka, sykle 1 gang i uka og spille innebandy 2 ganger i uka. Da er det lurt å sette opp en enkel oversikt over ukedagene og aktivitetsinnholdet:)

 

Lykke til videre. Ved å være mer fysisk aktiv enn du er i dag vil du oppnå høyere forbrenning. Spis normalt sunt og variert, og unngå for mye sukker (godteri, brus). Vær tålmodig og ikke gi deg. Ofte tar det noen uker før en kan se særlig endringer.

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett