Hopp til hovedinnholdet

Ønsker sprettrumpe og markerte magemuskler. Trener jeg riktig?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Har store mål om å få markerte magemuskler og en god sprettrumpe + en ellers veltrent kropp. Har prøvd å satt opp eget treningsskjema, ville bare høre om jeg kunne ha det slik. Mandag: Rolig utholdenhetsjogging + styrke (Beinsenking, Skrå sit-ups, Bekkenløft-sit-ups, Hoftebøyer, Ryggliggende bekkenløft, Strake ben sit-ups, Sit-ups enkeltwist, Sit-ups dobbel twist, knebøy, utfall bakover og framover, rumpeløft, planke, pushups, rygghev) Tar meg ordentlig ut og trener styrke på hele kroppen. Tirsdag: Jogg rolig 10 min Intervall(4x4) Jogg rolig 10 min Onsdag: Tabata trening 20 sek høye kneløft, 10 sek pause, 20 sek knebøy, 10 sek pause. Kjører i 4 minutter totalt. 1 min pause 20 sek Burpees(planke-spensthopp), 10 sek pause, 20 sek pushups, 10 sek pause. Kjører også her 4 minutter totalt. Gjentar alt dette på nytt igjen, slik at jeg får gjennomført 4 runder med 4 minutter. Torsdag: Enkel spensttrening(hopper bare litt i trapper haha) Tøyer hardt hele kroppen bla. spagat osv. Fredag: 10 min rolig jogging Intervall(4x4) 10 min rolig jogging Lørdag: Jogging og styrke, slik som mandag Søndag: Tabata trening og så starter uken på nytt og da gjør jeg hele skjemaet på nytt. Hva synes du/dere. Blir dette for mye trening? Hvis jeg bare spiser masse sunt og det ikke går for lang tid mellom trening og måltid, går det greit å trene på denne måten? Vil så gjerne være fornøyd med kroppen min når jeg ser meg i speilet, og i hvert fall når jeg skal i bikini på stranda. Setter stor pris på svar, og eventuelt om det er noe jeg skulle endret på. Har prøvd å fått 48 timer mellom dager jeg belaster musklene hardt før jeg belaster de igjen. Tusen takk for denne fantastiske siden, har hjulpet meg masse, håper dere bare kan gi meg en bekreftelse på at dette høres greit ut :)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Treningsprogrammet er omfattende og godt sammensatt for å oppnå målsettingen din. Det blir, som du er inne på, svært viktig at du spiser nok, normalt sunt og variert, slik at du får i deg nok av de ulike næringsstoffene. Samtidig blir det viktig at du hviler nok (helst sover 7-9 timer i døgnet). Så lenge du hviler nok og får i deg det du trenger av næringsstoffer kan du trener så mye som du har satt opp. Du har god variasjon i treningen. Hvis du føler deg sliten i perioder kan du ro litt ned. Det er bare fint å periodisere litt, slik at en uke er noe roligere enn neste osv.

 

Et meget hardt og godt treningsprogram, så lenge det gjennomføres kombinert med et variert og sunt kosthold og nok hvile:)

 

Lykke til!


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Spensttrening

spensttrening (colourbox.com)

Spenst er en persons evne til å hoppe høyt eller langt, med eller uten tilløp. Noen eksempler på idretter som krever god spenst er skihopp, friidrett (spesielt tresteg, lengde- og høydehopp), volleyball, basket og turn.

Les mer


Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(Kommentaren blir synlig ved redaksjonens godkjenning. HTML-tagger fjernes)

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett