Hopp til hovedinnholdet

Hva skjer dersom kroppen får for mye energi eller for lite energi?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Lurer på noen ting om energi og energi i forhold til trening og kosthold. Hva skjer dersom kroppen får for mye energi og dersom kroppen får for lite energi? og hvordan er overskudd av energi i forhold tl trening?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Mennesket fungerer slik at hvis energiinntaket (matinntaket) er høyere enn energiforbruket vil energioverskuddet lagres på kroppen. På den måten har vi tilgjengelig energi dersom vi senere blir utsatt for et energiunderskudd (f.eks. gjennom sult/hungersnød). Energilagringen vil over tid føre til vektøkning. Vi lagrer overskuddsenergi i form av glykogen i muskler og lever og i form av fettsyrer i fettcellene. Også protein i muskulaturen vår er et energilager, men disse reservene tar kroppen i bruk først når glykogenlagrene er tømt og hvis intensiteten fortsatt er høy og kroppen ikke blir tilført karbohydrater (heldigvis).

 

Selv for tynne mennesker varer fettlagrene i flere dager før de tømmes, men for at fettsyrene skal forbrennes fullstendig kreves en viss tilstedeværelse av glukose (lagret i muskler og lever som glykogen). Ved ufullstendig forbrenning av fettsyrer vil det dannes aceton (fra restene av fettsyrene), som lukter fælt. Både pust, svette og urin lukter stramt i en slik tilstand.

 

Glykogenlagrene tømmes mye raskere enn fettlagrene, og tømmingshastigheten avhenger av kosthold, intensitetsnivå og aktivitetsnivå osv. Dersom man trener svært hardt kan glykogenlagrene tømmes i løpet av noen timer, men dersom aktivitetsnivået er lavt vil lagrene kunne holde flere timer (opp til et døgn hos gjennomsnittspersonen). Dersom glykogenlagrene er tomme vil noe protein brytes ned til aminosyrer for å erstatte den manglende tilstedeværelsen av glukosen (for å fullføre forbrenningen av fettsyrene), og vi kan oppleve en reduksjon i muskelmasse, spesielt hvis disse prosessene pågår over tid (flere dager). 

 

Dersom energiinntaket er lavere enn energiforbruket vil kroppen benytte den lagrede energien på kroppen (lagret glykogen og fett først og fremst), og man går ned i vekt. Som sagt over vil også muskelprotein brytes ned til aminosyrer hvis næringsinntaket er alt for lavt (prosessen starter vanligvis etter noen dager uten mat, men kan inntreffe før hvis aktivitetsnivået er høyere).

 

Hvis du veier 60 kg, vil du ved hvile forbruke omtrent 60 kcal i timen (varierer relativt mye fra person til person, så dette er kun et estimat). Ved høyt aktivitetsnivå, som å løpe i 10 km/t vil du i teorien forbruke rundt 600 kcal i timen. Ved å støvsuge vil du forbruke rundt 210 kcal i timen:)

 

Formelen jeg regner ut fra er slik: 1 MET = 1 kcal/kg/time. Det som øker ettersom intensiteten øker er MET-tallet. For en fullstendig oversikt over hvor høyt energiforbruk ulike aktiviteter gir kan du klikke her.

 

Lykke til videre!




Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett