Hopp til hovedinnholdet

Hvordan lære flikk-flakk?

Jente 13 år
 

Spørsmål

hei! jeg er en jente på 13 år. jeg lurer på om dere kan gi med de beste tipsene sånn at jeg kan lære meg og ta flikk flakk. jeg skal starte på turning og det skal bestevennen mi også, og i har veldig lyst til og lære oss flikk flakk og vi håper at dere kan svare så fort som mulig:)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Så spennende at dere skal starte på turn:) Turn er en fantastisk idrett som trener hele kroppen!

 

For å lære flikk-flakk finnes noen gode grunnøvelser dere kan trene på. Her kommer en oversikt:

 

- Stå med ryggen til en liggende tjukkas. Bøy ned til vinkelen i kneleddet er omtrent 90 grader. Hopp bakover og land på ryggen på tjukkasen. Det er om å gjøre å komme så høyt og langt som mulig.

 

Det er en fordel å mestre bakoverbro før dere lærer flikk-flakk. For å klare å gå ned i bro og deretter klare flikk-flakk er det viktig å være myk i skulderpartiet og øvre del av rygg. Her er noen øvelser:

 

- Stå med strake bein og hold armene rett frem mot en vegg. Ta noen steg bakover slik at hodet kommer mellom armene og armene er en forlengelse av overkroppen. Se ned mot navlen, og press hodet nedover mot gulvet. Du kan også få noen til å presse overkroppen din nedover ved å legge vekt mellom skulderbladene dine. Vinkelen i hoften skal være omtrent 90 grader. Du skal kjenne at det strekker i skulderpartiet, og spesielt på øvre del av rygg. Tell sakte til 10 og rett deg opp igjen for en kort pause. Gjøres tre ganger.

 

- Hold i en pinne eller et tau med begge hender. Start med å holde armene rett ut foran deg. Løft de opp til du har hendene over hodet, og press videre bakover ned til rumpa. Du skal ha strake armer hele tiden, og må justere bredden mellom hendene. Jo smalere tak du har jo mer tøyer det, men du bør trolig starte med bredt tak, og jobbe deg innover fra økt til økt.

 

- Stå foran en myk kloss/krakk (helst noe mykt på rundt 50 cm.) på gulvet, med ryggen til klossen. Avstanden må tilpasses slik at du kan lene deg bakover (gjerne med hjelp fra en annen) til hendene når klossen. Dette er en direkte broøvelse, med oppbygd hjelp. En medhjelper vil være til stor nytte på denne øvelsen. Du bør starte med en høy kloss og jobbe deg nedover mot gulvet. 

 

 - Stå med ryggen til en ribbevegg med litt avstand fra veggen. Len deg bakover og ta tak i en ribbe. Jobb deg gradvis nedover på ribbeveggen til du kommer ned mot gulvet. Du kan bevege føttene noe for å tilpasse. Hvis du klarer å ta i gulvet, i bunnen av ribbeveggen, er du i bro:)

 

Styrke rundt skulderleddet er også viktig. For å trene styrken godt er det bra å lære seg å stå på hendene, gjerne inntil en vegg i starten.

 

 - Hvis dere er to sammen kan dere utføre denne øvelsen, som både hjelper på flikk-flakk-teknikk og styrke rundt skulderleddet: Start med at en står på hendene, den andre holder rundt anklene. Den som står i håndstående faller bakover på personen som holder anklene. Personen som står på hendene skal prøve å holde skulderpartiet i ro, og støttepersonen skal senke føttene så langt som mulig ned mot gulvet. Når dette punktet er nådd hjelper støttepersonen beina opp igjen. Personen i håndstående prøver samtidig å skyve i fra i skuldrene slik at hun lander på føttene (kjipp). Alternativt kan øvelsen gjøres mot en vegg, men det er en fordel å være to og jobbe sammen. Øvelsen mot vegg krever at du mestrer håndstående godt.

 

Sørg for å være varm før du utfører slike øvelser. 

Du kan tøye hver dag og utføre disse øvelsene daglig/flere ganger i uka.


Øvelsene beskrevet over kan dere gjennomføre med relativt lite utstyr. Mange andre gode øvelser krever at dere er i en turnhall. Snakk med trenerne i turnklubben for flere tips om dette.

 

Øvelsene beskrevet over er hentet fra en tidligere Norgesmester i turn for kvinner senior ;)

 

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett