Hopp til hovedinnholdet

Hva burde jeg å spise før og etter trening?

Gutt 17 år
 

Spørsmål

hva burde jeg å spise før og etter trening?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


Takk for spørsmålet!

 

God ernæring både før og etter trening er viktig for optimalt utbytte av treningen. Det som imidlertid har størst betydning er et generelt sunt og variert kosthold gjennom hele dagen. 

 

Før trening er det bra å spise et karbohydratrikt måltid som også inneholder noe proteiner. Det kan være lurt å ha et moderat inntak av fett, da man lett kan føle seg "tung i magen" hvis man spiser mye fett kort tid før treningsøkten. Spis et godt måltid 2-3 timer før trening, for eksempel:

  • Kornblanding med lettmelk og frukt
  • Havregrøt med lettmelk og fruktjuice
  • Grovt brød med ost eller kjøttpålegg + 1 glass juice eller melk  

Spis eller drikk et lite måltid 1 time før trening dersom du er litt sulten, for eksempel:

  • Fruktsalat med lettyoghurt
  • Fruktsmoothie
  • Drikkeyoghurt
  • Frukt eller fruktjuice

Hor lang tid som er passelig mellom siste måltid og treningsøkten avhenger av hvor mye og hva du spiser, og er også svært individuelt. Prøv deg derfor frem for å finne ut hva som passer for deg. Husk å drikke nok vann i forkant av treningsøkten, samt underveis. På harde treningsøkter som varer mer enn 1 time går det ann å drikke f.eks. litt svak saft for å tilføre kroppen energi.

 

I løpet av treningsøkten har du forbrukt karbohydrater, proteiner og væske. Kort tid etter treningsøkten er det gunstig å tilbakeføre disse næringsstoffene til kroppen. Eksempler på mindre måltider som du kan innta rett etter trening er banan og lettmelk, en brødskive med proteinrikt pålegg (f.eks. kjøttpålegg, fiskepålegg, egg eller hvitost) og vann, eller en yoghurt med musli. Innen et par timer etter treningsøkten er det bra å spise et større måltid som inneholder både karbohydrater og proteiner, samt litt sunt fett. Det kan for eksempel være grovt brød med myk plantemargarin og proteinrikt pålegg som egg, kjøtt eller fisk, et middagsmåltid med potet/fullkornsris/fullkornspasta, kjøtt/fisk/fugl og grønnsaker.

 

Nedenfor har jeg lagt ved noen artikler som kanskje kan være av interesse. Her er også en link til et webforedrag om kosthold til unge idrettsutøvere holdt av klinisk ernæringsfysiolog Heidi Holmlund ved Olympiatoppen. Her er det mulig å klikke på ulike deler av foredraget dersom noen temaer er av større interesse enn andre:)

 

Håper dette ga deg svar på spørsmålet ditt - god trening!:)

 

Vennlig hilsen
klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Kostholdsanbefalinger til idrettsutøvere

Spiser eple og trener (colourbox.com)

Det er en myte at kosttilskudd i store mengder er det som skal til for å lykkes innen idretten. Et godt kosthold er viktig for idrettslig prestasjon, og stort sett vil et variert kosthold alene være tilstrekkelig – uten noen form for tilskudd!

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett