Hopp til hovedinnholdet

Hvordan bli tynn?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en jente på 12 år og går i 7. kl. Jeg er 160-164 cm og veier 60-65 kilo. Men er det normalt? Veldig mange av jentene i klassen min er tynne og alle bestevennene mine er tynne, og jeg føler meg så usunn og feit når vi har svømming osv. Jeg snek meg unna svømming 4 ganger fordi jeg ikke ville vise frem kroppen min, men mamma fant det ut og jeg måttesvømme. På skolen min har vi noe som heter Skolejoggen, og det er en dag på sommeren vi skal ut å hogge hele skolen. Hvor langt man skal løpe varierer fra klasse, men fra 5 til 10 kl løper man 7,5 km. Dette året (2012) var jeg fast bestemt på å løpe det beste jeg kunne, men jeg hadde ikke motivasjon nok. Jeg klarer det bare ikke. På fritiden driver jeg ikke med noe, men jeg skal starte på turning i 2013. Jeg er veldig myk (kan spagaten ogsånt), men jeg trener ikke. Så jeg vil gå ned i vekt uten trene bortsett fra når jeg er på turning. For hvis jeg gjør det finner mamma det ut, og det vil jeg ikke. Jeg vil ikke at hun skal se hvor mye jeg sliter med vekta og selvtilliten min. Men poenget - jeg vil bli tynn!! Fett henger ut på sidene mine og magen stikker og jeg trekker inn magen hele tiden. Noe jeg har gjort siden jeg var 9 år. Det har blitt en vane for meg, så når jeg har magen vanlig får jeg på en måte vondt. Eller det føles bare så veldig unaturlig. Hvordan kan jeg bli tynn? Unnskyld for at jeg spør så mange ganger, men det føles ut som jeg ikke får frem spørsmålet mitt siden jeg babler om alt annet :) Over til noe annet; noen ganger (hele tiden) vil jeg ha anoreksi eller spiseforstyrrelser. Jeg tenker på det hele tiden. Jeg leser blogger hvor alle er så tynne og pene. Jeg er ikke så veldig ufornøyd med utseende mitt bortsett fra selve kroppen. Fikk jeg spurt spørsmålet mitt? Hvis ikke; hvordan kan jeg bli tynn uten å trene og spise for mye? Vil bare få ned 10 kg eller noe, også uten at det tar for lang tid. - Hilsen Rebecca <3 Ps: beklager skrivefeil

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Det er leit å høre at du er misfornøyd ved kroppen din. Det er også skummelt å lese at du ønsker å gå så langt som å pådra deg en spiseforstyrrelse for å gå ned i vekt. En spiseforstyrrelse kan være livsfarlig, og det er svært viktig at du prøver å forandre litt i måten du tenker. Det er også veldig vanlig at mange får "hvalpefett" før puberteten som ofte forsvinner. Det er viktig for deg å huske at din personlighet er uavhengig av innpakkingen. det er lov til å ønske å føle seg bra uten at man må påføre seg selv skade. Her skal du få noen tips som kan hjelpe deg på veien :)

 

Først vil jeg si at det er gledelig å høre at du skal starte på turn. Så lenge du gjør så godt du kan og tar i på turntreningen vil du faktisk få svært god trening av hele kroppen. Hvis du turner 2-3 ganger i uka vil du trolig både kjenne og oppleve visse kroppslige forandringer. 1 turntrening i uka er også mye bedre enn ingen. Husk at trening kan være så mye mer enn bare å løpe. All aktivitet utover hvile vil være bra. Hvis du ikke liker å løpe synes jeg du helt klart skal fokusere på andre aktiviteter, men prøv å innføre mer bevegelse i hverdagen din. Kanskje du liker å gå turer, sykle, gå på ski eller skøyter, kjøre alpint/telemark/snowboard, danse eller annet? Bevegelse er nettopp den faktoren som har størst betydning for energiforbruket ditt, og jo mer fysisk aktiv du er, jo større er energiforbruket. Et stort energiforbruk vil føre til at mer fett som er lagret på kroppen forbrennes. Begynn i det små, f.eks. med å turne 1-3 ganger i uka og gå noen turer. Så kan du gjerne øke mengden etterhvert. Gi turn en sjanse, men husk at hvis du ikke skulle like det så kan du prøve noe annet. Mulighetene er mange, og det er opp til deg og dine interesser hva du velger. Det viktigste er at du prøver å være noe mer i aktivitet enn du har vært i det siste. Det vil gi  deg utallige helsegevinster i tillegg til å øke energiforbruket.

 

KOSTHOLD:

Først av alt må jeg si at du har en normal kroppsvekt i forhold til din høyde, og at du ville blitt undervektig og syk dersom du gikk ned 10 kg. Husk at du nå er i en alder hvor det er viktig med sunn og næringsrik mat. Den kroppen du har nå, skal du også ta med deg inn i voksenlivet og hele resten av ditt liv, derfor er det viktig at du fokuserer på å få en sterk og frisk kropp. Alle tankene du nå har med slanking, tynnhet og mat, er tanker som er svært vanlig i ungdomstiden. Du er i en fase hvor det skjer store endringer med kroppen din, og det føles ofte rart og uvant.

 

Litt fakta:

Mat og fysisk aktivitet er nødvendig og viktig for en god helse. Det er viktig for å bygge en sterk og frisk kropp og unngå sykdom. Mat kan ikke kroppen leve lenge uten. Uten viktige næringsstoffer dør vi innen kanskje en uke. Derfor er det svært viktig at man tilfører nok mat hver dag, og at man spiser sunn og variert kost.

Dersom du spiser for lite mat, settes forbrenningen kraftig ned, det betyr at kroppen går inn i et slags "hvilemodus". Da settes alle prosesser i kroppen ned og alt går langsommere. Det vil du sannsynligvis merke i forhold til nedsatt konsentrasjon og trøtthet. Kroppen blir trøtt, fordi den forsøker å spare energi! På sikt er dette en uholdbar måte å leve på.

Alle kroppens celler og organer, spesielt hjernen, trenger kontinuerlig tilførsel av energi for å fungere slik de skal. Dersom du spiser lite, vil du med tiden kunne få mangler på flere vitaminer, mineraler og fettsyrer. På lengre sikt vil det kunne føre til mangelsykdommer; for eksempel blodmangel og beinskjørhet. Det er derfor svært viktig at du får i deg næringsrik mat, spesielt nå som du er ung og kroppen din er i utvikling. For at cellene skal utvikle seg normalt, er det livsviktig at du får i deg det kroppen behøver av næringsstoffer. For å nevne noen er kalsium, jern, b-vitaminer, c-vitamin og d-vitamin, samt flerumettede fettsyrer (fra fisk og plantekost) næringsstoffer som er meget viktige å få i seg gjennom kostholdet.

Selv om man kan gå ned i vekt ved å spise lite, er dette svært farlig og umulig å basere et liv på. Når man sulter seg og går raskt ned i vekt i lange perioder ad gangen, vil man ødelegge viktige reguleringsmekanismer i kroppen. Det ender ofte opp med at man går raskt opp i vekt igjen når man begynner å spise normalt. Det andre utfallet er at man utvikler en alvorlig spiseforstyrrelse. Det er viktig at du finner en voksen du kan snakke med disse problemene om! Gjerne helsesøster, eller noen i familien. Ikke bær på dette alene, da kan situasjonen fort forverres som gjør at du havner inn i en dårlig spiral det kan være vanskelig å komme seg ut av.

 

Noen kostholdstips:

 

Faste måltider påvirker forbrenningen positivt, og det lønner seg å spise med ca 3-4 timers mellomrom: 

  • frokost
  • lunsj
  • middag
  • kvelds
  • + 1-2 mellommåltider i løpet av dagen. F.eks mellom frokost/lunsj eller mellom lunsj/middag. Antall mellommåltider avhenger av treningsmengden din.

Et variert kosthold er det beste, det vil si at man bør spise litt av alt, men mest av dette:

  • Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker) 
  • Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, yoghurter med minst mulig sukker, gulost) 
  • Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt/røkt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt) 
  • Egg
  • Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, laks, fiskekaker med minst 50 %fisk, crabsticks, etc) 
  • 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider. 
  • Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger i stedet for hardt smør. Avocado og nøtter er også en veldig fin kilde til sunt fett.
  • Linser, bønner og erter.

Komponer måltidene dine med matvarer fra listen ovenfor.

 

Sett sammen måltidene dine med matvarer fra 3 forskjellige grupper og i like deler:

1: Fullkornsris, fullkornspasta, grovt brød, hele korn, poteter

2: Fisk, kjøtt, egg, ost, bønner, linser og erter

3. Grønnsaker og frukt/bær

 

Start dagen med litt frokost og ta med deg en god matpakke til skolen. Gjerne også noe frukt og grønnsaker evt. yoghurt og musli som du kan spise hvis du blir sulten før du går hjem fra skolen.

Du bør spise en god middag som består av grønnsaker, kjøtt/fisk og grov pasta/ris/poteter/kokte gryn og lignende. Det er viktig at du spiser deg passe mett til hvert måltid, ikke for lite og ikke for mye.

Du bør også ta tran, på den måten får du dekket inntaket av de viktige omega-3 fettsyrene i tillegg til vitamin D.

 

Håper svaret kan inspirere deg til å spise godt og gi kroppen det den trenger av næring.




Vennlig hilsen treningskonsulenten, klinisk ernæringsfysiolog og familiepsykologen, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett