Hopp til hovedinnholdet

Trener jeg nok? Ønsker å gå ned i vekt?

Jente 20 år
 

Spørsmål

Hei. Det har nå gått 2 år siden jeg var på topp med treningen pga skade og sykdom. Jeg jobber kun 10-timersskift på jobben om dagen så har kjøpt meg tredemølle til hjemmebruk og laget en styrketrenings-plan for å kunne trene selv om jeg skal på jobb og komme i god form igjen. Her er økten til styrketreningen: Knebøy (3 serier - 20-50 rep) Utfall (3 serier - 15 rep) Push-Ups (3 serier - 10-15 rep) Dips (3 serier - 10 rep) Sit-Ups (3 serier - 10 rep (3 sekunders hold) Rygg-hev (3 serier - 15 rep) Planken (3 serier - 30-90 sekunder) Mitt mål er en raskest mulig vektnedgang og jeg lurer da på om å kombinere denne økten med en time på tredemøllen man, ons og fre er nok? Bør jeg også trene søndag? Evt kun kondisjonstrening på søndagen? Er litt usikker hvor mye av styrke og kondisjon. Noen sier at det også kan holde med 2 dager i uken som består av styrkeøkter? Personlig synes jeg det høres lite ut. Takk på forhånd! Håper på et godt forklarende svar :)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Hvis målet er vektreduksjon bør du trolig fokusere mer på utholdenhetstrening enn på styrketrening, men samtidig mener jeg det er vil være dumt. Jeg vil at du skal fokusere på å forbedre kroppssammensetning fremfor å gå ned i vekt. Ved å trene som du har beskrevet mandag, onsdag og fredag, og gjerne gjennomføre en intensiv utholdenhetsøkt (intervalltrening) på søndag vil du helt klart oppnå store forandringer i kroppssammensetningen. Du vil få mindre fett, og trolig noe større muskelmasse, og resultatet vil være en sterk og spenstig kropp. Du kan se video av intervalltrening her (et eksempel). Ellers kan du utføre 4x4 interval på tredemøllen (4 harde arbeidsperioder, hver på 4 minutter, 2 minutter pause mellom arbeidsperiodene, høy intensitet i arbeidsperiodene, oppvarming 5-10 minutter).

 

Jeg ville også økt belastningen noe på knebøy, slik at du ikke orker så mange repetisjoner. Ta på deg en sekk med litt innhold eller hold noe annet hvis du ikke har tilgang til vektutstyr. Hvis du klarer å øke belastningen slik at du utfører 15-25 repetisjoner fremfor 20-50 reps, og samtidig blir skikkelig sliten i musklene, vil du få større effekt. Husk at når du trener styrke må du klare å presse deg slik at du blir skikkelig sliten i musklene hver serie.

 

Jeg synes programmet ditt virker bra. En intervalløkt i tillegg per uke vil forsterke effektene. Intervalltrening er også svært tidseffektivt.

 

Lykke til videre!


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett