Hopp til hovedinnholdet

Tips til hjemmetrening som vil styrke muskulaturen?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei Jeg er en 17 år gammel jente som har hatt en spiseforstyrrelse hvor jeg da mistet en god del muskler. Nå som jeg ikke lenger er undervektig trenger jeg å bygge opp musklene mine igjen. Jeg har ikke tilgang til treningsenter og det eneste jeg har til å trene med er to manualer hvor hver av dem er 2kg, og et speedrope (hoppetau). Jeg trenger dermed tips til gode og effektive treningsøvelser for å bygge styrke og muskler, men det er viktig at disse øvelsene kan utføres hjemme, og som er mulig å utføre 3 ganger i uken! For har som sagt bare tilgang på manualer. Jeg har altid ønsket meg en godt trent kropp. Håper på et svar som er til god hjelp med forslag til treningsøvelser.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Slik jeg forstår spørsmålet ditt er du ute etter treningsøvelser som styrker muskulaturen din. Øvelsene må kunne utføres hjemme og ikke kreve mye utstyr.

Jeg vil anbefale deg å trene hele kroppen når du trener styrke, slik at du bygger opp all muskulaturen din. Treningsprogrammet bør derfor bestå av øvelser for både lår, rumpe, legger, mage, rygg, skuldre, bryst og armer. Du vil trene styrke tre ganger i uka, noe som høres lurt ut (f.eks. mandag, onsdag og fredag).

Jeg vil vise til to enkle programmer her, som du gjerne kan sette sammen til ett program. Start med øvelsene fra denne videoen, og så fortsetter du med øvelsene fra denne videoen. Utfør hele runden 2-3 ganger per treningsøkt, altså 2-3 serier for hver øvelse. Hør på hva instruktørene sier på videoen om belastning. Hvis du har en ryggsekk osv du kan bruke for å øke belastningen, så prøver du å tilpasse slik at du hver serie klarer 10 repetisjoner, men samtidig blir skikkelig sliten når du nærmer deg 12 repetisjoner. Utfør hver serie til du er skikkelig sliten, og det bør du altså bli ved rundt 12-15 repetisjoner. Hvis du ikke blir tilstrekkelig sliten bør du øke belastningen.

Begynn med å sette sammen de to programmene vist til over til ett program som du utfører tre dager i uka. Utfør hver øvelse 2-3 ganger (serier), og hver serie til du er skikkelig sliten (helst etter 10-15 repetisjoner). Ved øvelsen "planken" skal du ikke ta repetisjoner, men holde så lenge du klarer :)

Direkte etter du har trent styrke er det viktig at du spiser litt, helst noe som inneholder både karbohydrater og proteiner i tillegg til væske. Melk, yt, styrk eller lignende egner seg svært godt.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett